Wat houdt het psychologisch onderzoek in?
Psychologisch onderzoek vindt onder meer plaats in het kader van loopbaanontwikkeling, alsmede bij selectie- en promotieprocedures ter bepaling van de geschiktheid van een kandidaat voor een bepaalde functie. Van ons bureau wordt verwacht, dat zij een advies uitbrengt met betrekking tot de vraag welke toekomstige ontwikkelings-mogelijkheden er zijn, of in hoeverre capaciteiten, competenties of vaardigheden in overeenstemming zijn met de eisen van de (toekomstige) functie.
Een gedeelte van het psychologisch onderzoek bestaat uit testopgaven die vrij algemeen van aard zijn en niet direct betrekking hebben op een concrete functie of vraagstelling; deze testopgaven geven een indicatie van persoonskenmerken of competenties die voor ieder persoon in een arbeidssituatie in meerdere of mindere mate van belang zijn.
In andere onderdelen van het psychologisch onderzoek zoals assessment-oefeningen, het interview en vrije opdrachten kunnen bijzondere omstandigheden, vraagstellingen en meer specifiek functiegerichte aspecten aan bod komen.
De resultaten van het onderzoek worden getoetst aan de gemiddelde resultaten, die zijn verkregen uit onderzoeksgegevens van een grote groep andere kandidaten voor soortgelijke functies of vraagstellingen en van vergelijkbaar opleidingsniveau. De uitkomst van deze vergelijking bepaalt in hoge mate het oordeel omtrent sterke en zwakke kanten van het functioneren van een persoon.
Een gedeelte van het psychologisch onderzoek bestaat uit testopgaven die vrij algemeen van aard zijn en niet direct betrekking hebben op een concrete functie of vraagstelling; deze testopgaven geven een indicatie van persoonskenmerken of competenties die voor ieder persoon in een arbeidssituatie in meerdere of mindere mate van belang zijn.
In andere onderdelen van het psychologisch onderzoek zoals assessment-oefeningen, het interview en vrije opdrachten kunnen bijzondere omstandigheden, vraagstellingen en meer specifiek functiegerichte aspecten aan bod komen.
De resultaten van het onderzoek worden getoetst aan de gemiddelde resultaten, die zijn verkregen uit onderzoeksgegevens van een grote groep andere kandidaten voor soortgelijke functies of vraagstellingen en van vergelijkbaar opleidingsniveau. De uitkomst van deze vergelijking bepaalt in hoge mate het oordeel omtrent sterke en zwakke kanten van het functioneren van een persoon.
Psychologisch advies
Assessment Centers, zoals door PONTE uitgevoerd, hebben een grote mate van voorspellende waarde als het gaat om de aansluiting tussen de mogelijkheden van het individu en die van de organisatie.
Daarnaast leveren (Management) Assessment Centers en de op ontwikkelingsmogelijkheden gerichte Development Centers een goed beeld op m.b.t. de mogelijkheden van personen op termijn, waardoor een evenwichtige personeelsopbouw binnen een organisatie gerealiseerd kan worden.
Ten behoeve van onder meer onderstaande vraagstellingen kan, eventueel op locatie in het bedrijf en met behulp van de computer, onderzoek worden uitgevoerd.
Daarnaast leveren (Management) Assessment Centers en de op ontwikkelingsmogelijkheden gerichte Development Centers een goed beeld op m.b.t. de mogelijkheden van personen op termijn, waardoor een evenwichtige personeelsopbouw binnen een organisatie gerealiseerd kan worden.
Ten behoeve van onder meer onderstaande vraagstellingen kan, eventueel op locatie in het bedrijf en met behulp van de computer, onderzoek worden uitgevoerd.
- Het bepalen van de geschiktheid voor een functie;
- Het bepalen van de aanwezigheid van competenties;
- Het bepalen van de aanwezigheid van leerpotentieel;
- De samenstelling van teams;
- Het bepalen van de geschiktheid voor een trainee-ship of opleiding;
- De detachering of doorstroming van medewerkers;
- Selectie in het kader van een vacature;
- Een sterkte / zwakte analyse;
- Het vormgeven van een loopbaantraject;
- Onderzoek t.b.v. Indicatiecommissies.
Bij welke vraagstellingen kan een assessment behulpzaam zijn?
Vanuit onderstaande optieken bekeken, levert de assessment methodiek een bijzonder waardevolle bijdrage aan de ontwikkeling van personen en organisaties:
Selectie
Hierbij is de vraagstelling of een kandidaat in staat is de betreffende (eventueel hogere) functie goed te vervullen. Bijzonder nuttig is het assessment als betrokkene nog weinig of geen ervaring heeft als manager. Immers in die situatie kan de evaluatie van het huidig functioneren slechts beperkt bijdragen tot een verantwoorde voorspelling. Dit geldt ook voor situaties waarin de management eisen van de huidige en de beoogde functie sterk verschillen. Een assessment ondersteunt in zo’n geval een verantwoorde besluit-vorming waarbij zowel kandidaat als organisatie zijn gediend.
Individuele Ontwikkeling
Doel hierbij is d.m.v. een sterkte / zakte analyse vast te stellen op welke aspecten een kandidaat zich nog verder kan ontwikkelen in relatie tot zijn huidige functie. Bij deze constatering behoort tevens een advies op welke wijze dit het beste kan gebeuren. Als hulpmiddel kan een assessment de persoonlijke effectiviteit van managers helpen bevorderen.
Management Development
In dit geval wordt de persoonlijke ontwikkelingsgang van een (aankomend) manager tevens in het kader geplaatst van een mogelijke en gewenste carrièregang. Welke vervolgstap is voor een kandidaat het meest geëigend? Hoe verhoudt e.e.a. zich tot de mogelijkheden / kansen in een organisatie? Kortom, een assessment als hulpmiddel binnen het grotere kader waarop MD zich richt.
Organisatie Ontwikkeling
Management assessments zijn zeer dienstbaar in het kader van organisatie ontwikkeling. Met name om aan te geven in hoeverre een team alle kwaliteiten in zich bergt om nieuwe ontwikkelingen c.q. uitdagingen aan te gaan. Waar zitten de ”trekkers” en wat mag van hen verwacht worden?
Talent Assessment
Hoewel ook bij de MD optiek zeer gericht gekeken wordt naar potentials, kan dit ook in een vrijer verband gebeuren met betrekking tot de daadwerkelijke mogelijkheden die een organisatie heeft. In dat geval ligt het accent in eerste instantie op de mogelijkheden van de kandidaat. Doelbewust worden organisatorische realiteiten even naar de achtergrond verplaatst. De norm wordt een meer fictieve management niveau norm, of een inschatting op welke management processen de aanwezige kwaliteiten het best aansluiten. Het zal duidelijk zijn, dat uitspraken in dit geval een richtinggevend karakter dragen. In die zin lijkt e.e.a. op de beroepskeuze situatie, maar nu toegespitst op managementberoepen.
Selectie
Hierbij is de vraagstelling of een kandidaat in staat is de betreffende (eventueel hogere) functie goed te vervullen. Bijzonder nuttig is het assessment als betrokkene nog weinig of geen ervaring heeft als manager. Immers in die situatie kan de evaluatie van het huidig functioneren slechts beperkt bijdragen tot een verantwoorde voorspelling. Dit geldt ook voor situaties waarin de management eisen van de huidige en de beoogde functie sterk verschillen. Een assessment ondersteunt in zo’n geval een verantwoorde besluit-vorming waarbij zowel kandidaat als organisatie zijn gediend.
Individuele Ontwikkeling
Doel hierbij is d.m.v. een sterkte / zakte analyse vast te stellen op welke aspecten een kandidaat zich nog verder kan ontwikkelen in relatie tot zijn huidige functie. Bij deze constatering behoort tevens een advies op welke wijze dit het beste kan gebeuren. Als hulpmiddel kan een assessment de persoonlijke effectiviteit van managers helpen bevorderen.
Management Development
In dit geval wordt de persoonlijke ontwikkelingsgang van een (aankomend) manager tevens in het kader geplaatst van een mogelijke en gewenste carrièregang. Welke vervolgstap is voor een kandidaat het meest geëigend? Hoe verhoudt e.e.a. zich tot de mogelijkheden / kansen in een organisatie? Kortom, een assessment als hulpmiddel binnen het grotere kader waarop MD zich richt.
Organisatie Ontwikkeling
Management assessments zijn zeer dienstbaar in het kader van organisatie ontwikkeling. Met name om aan te geven in hoeverre een team alle kwaliteiten in zich bergt om nieuwe ontwikkelingen c.q. uitdagingen aan te gaan. Waar zitten de ”trekkers” en wat mag van hen verwacht worden?
Talent Assessment
Hoewel ook bij de MD optiek zeer gericht gekeken wordt naar potentials, kan dit ook in een vrijer verband gebeuren met betrekking tot de daadwerkelijke mogelijkheden die een organisatie heeft. In dat geval ligt het accent in eerste instantie op de mogelijkheden van de kandidaat. Doelbewust worden organisatorische realiteiten even naar de achtergrond verplaatst. De norm wordt een meer fictieve management niveau norm, of een inschatting op welke management processen de aanwezige kwaliteiten het best aansluiten. Het zal duidelijk zijn, dat uitspraken in dit geval een richtinggevend karakter dragen. In die zin lijkt e.e.a. op de beroepskeuze situatie, maar nu toegespitst op managementberoepen.
Assessment centers
Het assessment center verschaft een goed inzicht in de (potentiële) capaciteiten waar iemand over beschikt. Met een specifiek op de vraagstelling gericht programma wordt, onder meer met behulp van simulatieoefeningen, op systematische wijze het gedrag van kandidaten gemeten op voor de functie essentiële competenties, waardoor een goede voorspelling gedaan kan worden of iemand geschikt is voor een bepaalde functie. De methode baseert zich op het gegeven dat het gedrag dat een kandidaat laat zien in gesimuleerde situaties, een belangrijke voorspellende waarde heeft t.a.v. het werkelijk optreden b.v. als manager, mits de simulaties vergelijkbaar zijn met de dagelijkse praktijk.
Een management assessment center behelst derhalve in hoofdzaak een serie representatieve praktijkopdrachten uit de dagelijkse praktijk van de betreffende management-functie. Dit kunnen zowel schriftelijk uit te voeren opdrachten zijn (bijvoorbeeld een ”postbakprocedure” afhandelen), als ook praktijkopdrachten zoals bijvoorbeeld het daadwerkelijk voeren van een functionering- of verkoopgesprek, het verzorgen van een presentatie of het uitvoeren van een samenwerkingsopdracht.
Assessment centers worden gebruikt bij de selectie van personeel, het opsporen van potentieel binnen de organisatie of bij het plannen van een loopbaan. Naast de simulatie-oefeningen worden ook uiteenlopende tests en vragenlijsten gehanteerd. De simulaties die in een assessment center worden gehanteerd zijn representatief voor een bepaalde functie. De kandidaten worden tijdens de simulatieoefening op grond van observeerbaar gedrag beoordeeld door assessoren. Om een objectieve beoordeling te kunnen waarborgen worden vooraf beoordelingscriteria vastgesteld.
Een assessment center aanvragen kan snel via dit aanmeldformulier, of neem contact met ons op voor meer informatie.
Een management assessment center behelst derhalve in hoofdzaak een serie representatieve praktijkopdrachten uit de dagelijkse praktijk van de betreffende management-functie. Dit kunnen zowel schriftelijk uit te voeren opdrachten zijn (bijvoorbeeld een ”postbakprocedure” afhandelen), als ook praktijkopdrachten zoals bijvoorbeeld het daadwerkelijk voeren van een functionering- of verkoopgesprek, het verzorgen van een presentatie of het uitvoeren van een samenwerkingsopdracht.
Assessment centers worden gebruikt bij de selectie van personeel, het opsporen van potentieel binnen de organisatie of bij het plannen van een loopbaan. Naast de simulatie-oefeningen worden ook uiteenlopende tests en vragenlijsten gehanteerd. De simulaties die in een assessment center worden gehanteerd zijn representatief voor een bepaalde functie. De kandidaten worden tijdens de simulatieoefening op grond van observeerbaar gedrag beoordeeld door assessoren. Om een objectieve beoordeling te kunnen waarborgen worden vooraf beoordelingscriteria vastgesteld.
Een assessment center aanvragen kan snel via dit aanmeldformulier, of neem contact met ons op voor meer informatie.
Hoe mogen we u van dienst zijn?
Met onze in meer dan 25 jaar opgebouwde expertise op het terrein van assessments, opleidingen en trainingen wil PONTE u graag terzijde staan en begeleiden. Ons multidisciplinair team staat altijd voor u klaar! Aarzelt u dan ook niet om vrijblijvend contact met ons op te nemen via onderstaande formulieren. Bellen kan natuurlijk ook, (010) 451 42 72.
Drs. K.M. Ponte, namens PONTE Psychologisch Adviesbureau
Drs. K.M. Ponte, namens PONTE Psychologisch Adviesbureau