Een duwtje in de rug
Hoogbegaafde kinderen onderscheiden zich door hun complexiteit, intensiteit en gedrevenheid. Deze eigenschappen maken hen bijzonder, maar kunnen botsen met een wereld en een schoolsysteem waarin ‘normaal’ zijn vaak de norm is.
Zelf ervaren hoogbegaafde kinderen die verschillen ook. Toch vinden ze het vaak moeilijk om te benoemen waarom ze zich anders voelen. Om erbij te horen, proberen ze zich soms aan te passen, zelfs al op jonge leeftijd.
Hoogbegaafde kinderen voelen zich regelmatig niet gezien of begrepen in hun omgeving. Ook deze kinderen verdienen een omgeving waarin ze zich veilig voelen en zichzelf mogen zijn.
Wij begeleiden hoogbegaafde kinderen (tot 14 jaar). We starten daarbij altijd vanuit psycho-educatie m.b.t. hoogbegaafdheid, zodat het kind zijn/haar problematiek kan duiden en begrijpen vanuit de persoonskenmerken die voorkomen vanuit hoogbegaafdheid.
Op basis van een intakegesprek bepalen we de ondersteuningsbehoeften (van ouders en het kind). Op basis daarvan wordt een begeleidingsplan gemaakt.
De begeleiding kan betrekking hebben op:
- omgaan met (faalangstige) gevoelens bij het aangaan van (echte) uitdagingen en verleggen van grenzen;
- reële doelen stellen (de lat voor zichzelf niet te hoog en niet te laag leggen;
- trainen van executieve vaardigheden en metacognitieve functies (planmatig werken, agendagebruik, kritische werkhouding en motivatie);
verantwoordelijkheid nemen voor het leerproces.
Begeleiding vindt plaats op onze locatie in Capelle aan den IJssel.
Ambulante begeleiding is mogelijk in overleg. In dat geval worden reiskosten en reistijd in rekening gebracht.