Het kind in beeld en adviezen voor ontwikkeling
Hoogbegaafdheid is een uniek en veelzijdig fenomeen dat verder gaat dan alleen een hoog IQ. Het omvat een breed scala aan eigenschappen, zoals een sterke leerhonger, diepe gevoeligheid, creatieve denkpatronen en soms uitdagend gedrag. Elk hoogbegaafd kind ontwikkelt zich op zijn eigen manier en tempo, wat hun behoeften en uitdagingen net zo divers maakt als hun talenten.
Om hoogbegaafdheid goed te begrijpen en passende begeleiding te bieden, is gedegen onderzoek essentieel. Het is belangrijk om een compleet beeld te krijgen van hoe deze kinderen denken, voelen en zich gedragen, en hoe zij zich verhouden tot hun omgeving.
Bij ons onderzoek staan de ervaringen van het kind en de omgeving centraal. Wij richten ons op het identificeren van hoogbegaafdheid, het begrijpen van de bijkomende uitdagingen, en het vinden van manieren om deze kinderen te helpen bloeien.
Middels een onderzoek kan worden vastgesteld of er sprake is van (hoog)begaafdheid of een ontwikkelingsvoorsprong. Dit is zinvol als daar een vraag of probleemstelling aan ten grondslag ligt. Meestal is de directe aanleiding voor een onderzoek dat er zorgen zijn over de ontwikkeling van een kind op sociaal, emotioneel en/of cognitief vlak. Er doen zich (kleine of grote) problemen voor op school en/of thuis. Tevens dienen er signalen te zijn, dat een ontwikkelingsvoorsprong mogelijk aan de problematiek ten grondslag ligt.
Wij bieden verschillende vormen van onderzoek aan:
- uitgebreid intelligentieonderzoek (hoogbegaafdheidsonderzoek)
- intelligentieonderzoek
- beknopt intelligentieonderzoek (toelatingsonderzoek)
- didactisch onderzoek
Uitgebreid intelligentieonderzoek (hoogbegaafdheidsonderzoek)
Een uitgebreide intelligentieonderzoek is gericht op zowel de cognitieve als sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind (basis- en voortgezet onderwijs). Bij dit onderzoek wordt het totale functioneren van uw kind in beeld gebracht. Er wordt gekeken naar cognitieve ontwikkeling (IQ), werkhouding (waaronder aanpak, concentratie, gedrevenheid en creativiteit), persoonskenmerken in relatie tot hoogbegaafdheid en het verloop van de sociale en emotionele ontwikkeling (hoe is het zelfbeeld van uw kind, heeft het last van perfectionisme, motivatieproblemen of faalangst?).
Naast een grondige analyse wordt er een uitgebreid advies gegeven over de verdere begeleiding van het kind thuis en op school. De resultaten en het advies komen in een schriftelijk rapport te staan.
Tijdsduur: 2 dagdelen
Kosten: €1395
Intelligentieonderzoek
Een intelligentieonderzoek is gericht op de cognitieve ontwikkeling van uw kind. Bij dit onderzoek wordt gekeken naar cognitieve ontwikkeling (IQ) en werkhouding (waaronder aanpak, concentratie, gedrevenheid en creativiteit).
Het schriftelijke rapport beschrijft het IQ-profiel van uw kind en adviezen over de meest optimale wijze waarop er met het kind in de onderwijssituatie zou moeten worden omgegaan. In het kader van dit onderzoek wordt niet nader ingegaan op de sociaal-emotionele of persoonlijkheidsaspecten, zoals faalangst.
Wij adviseren te kiezen voor dit type onderzoek als er geen (of slechts milde) zorgen zijn over de ontwikkeling van uw kind op sociaal en emotioneel vlak. Wanneer er grote zorgen zijn, sluit het uitgebreide intelligentieonderzoek waarschijnlijk beter aan bij uw hulpvraag.
Tijdsduur: 1 dagdeel
Kosten: €995
Beknopt intelligentieonderzoek (toelatingsonderzoek)
Een beknopt intelligentieonderzoek is gericht op de cognitieve ontwikkeling van uw kind. Bij dit onderzoek wordt gekeken naar cognitieve ontwikkeling (IQ) en werkhouding (waaronder aanpak, concentratie, gedrevenheid en creativiteit).
Het schriftelijke rapport beschrijft het IQ-profiel van uw kind. Het verschil met eerder genoemde onderzoeken is dat de rapportage niet wordt afgesloten met adviezen.
Tijdsduur: 1 dagdeel
Kosten: €725
Didactisch onderzoek
Een didactisch onderzoek is gericht op de schoolse vaardigheden voor kinderen van groep 3 tot en met 8 van het primair onderwijs.
Het schriftelijke rapport bevat een overzicht op welk niveau uw kind per leergebied presteert. Daarbij wordt beschreven in hoeverre uw kind voor-/ gelijk-/ of achterloopt in vergelijking met zijn of haar leeftijdsgenoten. Bovendien wordt ook een beeld geschetst van de taakaanpak per toets en de werkhouding van uw kind, waarbij het gaat om zaken als concentratie en taakgerichtheid. Er wordt afgesloten met advies voor het creëren van een passend leerstofaanbod.
Tijdsduur: 2 dagdelen
Kosten: €995
Wij doen geen onderzoek naar ontwikkelingsstoornissen, zoals autisme of ADHD en kunnen deze ook niet vaststellen. Indien wij aanwijzingen zien voor een mogelijke ontwikkelingsstoornis, zullen wij vervolgonderzoek adviseren. Onze adviezen hebben in de basis enkel betrekking op kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong / hoogbegaafdheid.
uitgebreid onderzoek (hoogbegaafdheidsonderzoek) | intelligentieonderzoek | beknopt intelligentieonderzoek (toelatingsonderzoek) | didactisch onderzoek | |
---|---|---|---|---|
Prijs | € 1395 | € 995 | € 725 | € 995 * |
Onderzoeksmiddelen | ||||
Rapportage | ||||
Toepassing | Wij adviseren dit onderzoek als er zorgen zijn over de ontwikkeling van uw kind op school en/of thuis, de sociaal-emotionele ontwikkeling of de werkhouding. | Wij adviseren dit onderzoek als er geen (of slechts milde) zorgen zijn over de ontwikkeling op sociaal-emotioneel vlak. | Dit onderzoek brengt enkel cognitieve ontwikkeling in beeld en bevat geen adviezen. | Dit onderzoek brengt het niveau t.a.v. de basisschool in beeld. * Indien een didactisch onderzoek wordt gecombineerd met een uitgebreid onderzoek zijn de totale kosten €1895. |