Leren op school betekent niet alleen het vergaren van nieuwe kennis, maar ook het ontwikkelen van vaardigheden zoals samenwerken, plannen, kritisch nadenken, (jezelf) presenteren en leren leren. Het goed kunnen begeleiden van leerlingen vraagt om goed inzicht in de beginsituatie, een duidelijk beeld van de leerlijn binnen een vaardigheid en eigenaarschap bij de leerling. Om scholen de benodigde tools te geven om gericht te werken aan vaardigheden van (hoog)begaafde leerlingen en richting te geven aan dit proces, hebben we VOLG ontwikkeld: Volg de Ontwikkeling van Leerlingen Gericht.
Binnen VOLG zijn ruim 50 vaardigheden uitgewerkt in een online vragenlijst voor ouders, leerkrachten en evt. externen. Voor elke vaardigheid zijn gedragsvoorbeelden beschreven op vier niveaus, zodat iedereen er op dezelfde manier naar kijkt en deze ontwikkeling van vaardigheden beoordeelt. De leerlingen vullen een overeenkomstige vragenlijst in, maar dan in iets andere vorm en met de vaardigheden in kindtaal uitgewerkt.
Door het omschrijven van de vaardigheden op vier niveaus, hebben we een leerlijn ontwikkeld op het gebied van executieve en metacognitieve vaardigheden. En doordat iedereen nu dezelfde criteria gebruikt, kunnen de uitkomsten van verschillende mensen worden vergeleken om de begeleiding nog beter af te stemmen. Bovendien gaat het met de kijk op een leerlijn niet meer om beheersing, maar om ontwikkeling. Anders gezegd: Het gaat niet om ´Kun jij dit wel of niet?´, maar om ´Wat is jouw volgende stap om te groeien?´
Wanneer de vragenlijsten zijn ingevuld, biedt VOLG een 360° overzicht van hetgeen iedereen heeft ingevuld. In dit overzicht is duidelijk te zien waar de verschillen en overlappingen zitten tussen de verschillende personen die de vragenlijsten hebben ingevuld.
Juist dit heldere beeld van overeenkomst en verschil in meningen biedt mogelijkheden en handvatten voor een gesprek met ouders en leerlingen. Het gaat immers niet over wat er beter moet, maar over wie de leerling is en waar ruimte en motivatie zit om verder te groeien. Zodoende kunnen in het gesprek doelen worden geformuleerd, waarbij alle betrokkenen zich gehoord voelen en die in het vervolg ruimte geven aan de behoefte aan autonomie en eigenaarschap van de leerling.
We hebben een kindplan ontwikkeld dat richting kan geven aan het hoe, wat en waarom als het doel eenmaal gekozen is. De leerling kan deze zelfstandig of in gesprek met de leerkracht invullen, waarbij hij stilstaat bij de volgende punten:
De achterkant van het kindplan biedt ruimte voor feedback, zodat een soort logboek ontstaat waarin leerling, leerkracht en evt. klasgenoten hun tips, complimenten en opmerkingen kwijt kunnen. Het kindplan sluit tenslotte af met een reflectie, waarbij de focus op het proces ligt.
Het kindplan en onze tips en adviezen om daarmee aan de slag te gaan, staan in VOLG. Daarnaast hebben wij onze expertise t.a.v. de begeleiding van hoogbegaafde kinderen verzameld in een centrale database die beschikbaar is voor alle gebruikers. Gerichte adviezen en tips die kunnen ondersteunen bij het ontwikkelen van een specifieke vaardigheid zijn daarmee beschikbaar voor leerkrachten in de dagelijkse praktijk.
Wil je VOLG graag uitproberen? Vraag dan een gratis demo-account aan op www.volgpo.nl. Wil je meer informatie of heb je vragen, neem dan contact op met info@ponte.nl of bel 010 - 451 42 72.
Binnen VOLG zijn ruim 50 vaardigheden uitgewerkt in een online vragenlijst voor ouders, leerkrachten en evt. externen. Voor elke vaardigheid zijn gedragsvoorbeelden beschreven op vier niveaus, zodat iedereen er op dezelfde manier naar kijkt en deze ontwikkeling van vaardigheden beoordeelt. De leerlingen vullen een overeenkomstige vragenlijst in, maar dan in iets andere vorm en met de vaardigheden in kindtaal uitgewerkt.
Door het omschrijven van de vaardigheden op vier niveaus, hebben we een leerlijn ontwikkeld op het gebied van executieve en metacognitieve vaardigheden. En doordat iedereen nu dezelfde criteria gebruikt, kunnen de uitkomsten van verschillende mensen worden vergeleken om de begeleiding nog beter af te stemmen. Bovendien gaat het met de kijk op een leerlijn niet meer om beheersing, maar om ontwikkeling. Anders gezegd: Het gaat niet om ´Kun jij dit wel of niet?´, maar om ´Wat is jouw volgende stap om te groeien?´
Wanneer de vragenlijsten zijn ingevuld, biedt VOLG een 360° overzicht van hetgeen iedereen heeft ingevuld. In dit overzicht is duidelijk te zien waar de verschillen en overlappingen zitten tussen de verschillende personen die de vragenlijsten hebben ingevuld.
Juist dit heldere beeld van overeenkomst en verschil in meningen biedt mogelijkheden en handvatten voor een gesprek met ouders en leerlingen. Het gaat immers niet over wat er beter moet, maar over wie de leerling is en waar ruimte en motivatie zit om verder te groeien. Zodoende kunnen in het gesprek doelen worden geformuleerd, waarbij alle betrokkenen zich gehoord voelen en die in het vervolg ruimte geven aan de behoefte aan autonomie en eigenaarschap van de leerling.
We hebben een kindplan ontwikkeld dat richting kan geven aan het hoe, wat en waarom als het doel eenmaal gekozen is. De leerling kan deze zelfstandig of in gesprek met de leerkracht invullen, waarbij hij stilstaat bij de volgende punten:
- waarom heb ik dit doel gekozen; wat is voordeel ervan voor mijzelf, thuis en/of op school?
- wat kan ik al en waar wil ik heen?
- wat is realistisch gezien haalbaar?
- wat en wie heb ik nodig?
De achterkant van het kindplan biedt ruimte voor feedback, zodat een soort logboek ontstaat waarin leerling, leerkracht en evt. klasgenoten hun tips, complimenten en opmerkingen kwijt kunnen. Het kindplan sluit tenslotte af met een reflectie, waarbij de focus op het proces ligt.
Het kindplan en onze tips en adviezen om daarmee aan de slag te gaan, staan in VOLG. Daarnaast hebben wij onze expertise t.a.v. de begeleiding van hoogbegaafde kinderen verzameld in een centrale database die beschikbaar is voor alle gebruikers. Gerichte adviezen en tips die kunnen ondersteunen bij het ontwikkelen van een specifieke vaardigheid zijn daarmee beschikbaar voor leerkrachten in de dagelijkse praktijk.
Wil je VOLG graag uitproberen? Vraag dan een gratis demo-account aan op www.volgpo.nl. Wil je meer informatie of heb je vragen, neem dan contact op met info@ponte.nl of bel 010 - 451 42 72.