Overzicht opleidings-, trainings- en coachingsaanbod
Opleidingen en trainingen gericht op leidinggeven/het management van de organisatie
Opleidingen en trainingen gericht op het optimaal functioneren van de organisatie
Opleidingen en trainingen gericht op het persoonlijk functioneren binnen de organisatie
Coaching gericht op het persoonlijk functioneren binnen de organisatie
Aanmelden
Inschrijven kan snel via dit aanmeldformulier, of neem contact met ons op voor meer informatie.
- Introductiecursus Leidinggeven
- Basisopleiding Leidinggeven 1
- Basisopleiding Leidinggeven 2
- Training Situationeel Leidinggeven
- Leidinggeven stage- en werkervaringsplaatsen
- Managementopleiding voor het Middenkader
Opleidingen en trainingen gericht op het optimaal functioneren van de organisatie
- Functionerings- en beoordelingsgesprek
- Opzetten en begeleiden van Persoonlijke Ontwikkelings Plannen
- Ziekteverzuimbegeleiding en -preventie incl. de poortwachtersfunctie
- Omgaan met agressie op de werkvloer
- Psychische handicaps op de werkvloer
Opleidingen en trainingen gericht op het persoonlijk functioneren binnen de organisatie
Coaching gericht op het persoonlijk functioneren binnen de organisatie
Aanmelden
Inschrijven kan snel via dit aanmeldformulier, of neem contact met ons op voor meer informatie.
Introductiecursus Leidinggeven
In Inleiding
De eerste stappen in een leidinggevende rol zijn door de medewerker gezet; een positie met andere verantwoordelijkheden waarbij vaardigheden moeten worden aangeleerd om sturing te kunnen geven aan eigen gedrag en dat van medewerkers.
Doel
Het vooral praktisch voorbereiden / scholen van medewerkers m.b.t. een meer leidinggevende rol, waarbij er in de cursus gericht aandacht besteed wordt aan de sociale- en communicatieve vaardigheden, die noodzakelijk zijn voor een goede uitoefening van de functie.
Doelgroep
(Eerste) medewerkers die het potentieel hebben om zich te ontwikkelen naar een positie met meer leidinggevende elementen.
Inhoud
Het SW bedrijf: de wet; toelating; nieuwe ontwikkelingen. Leidinggeven: sociale- en communicatieve vaardigheden. Leidinggeven in het SW bedrijf: taken en bevoegdheden. Taken van een leidinggevende binnen de SW nader uitgewerkt: - werkplanning; - werkoverleg; - instructie geven.
Organisatie
In verband met het corona virus hebben wij de lessituatie aangepast binnen de heersende richtlijnen. Dit betekent les in kleinere groepen van maximaal 8 personen, met hierdoor ook meer mogelijkheid voor individuele aandacht. Zolang de corona maatregelen gelden zullen de lestijden worden aangepast (1,5 uur).
Begeleiding en evaluatie
De docent kan tijdens de opleiding individuele begeleiding aan de deelnemers bieden. Aan het eind van iedere bijeenkomst wordt door de cursisten een terugkoppeling gegeven. Dit proces van feedback leren geven en ontvangen maakt deel uit van de cursusinhoud. De resultaten van de evaluaties worden aan het eind van de cursus teruggekoppeld naar de vertegenwoordiger van P&O.
Certificaat
Cursisten die aan minimaal 90 % van de cursusactiviteiten hebben deelgenomen, ontvangen aan het eind van de cursus een certificaat.
Aanmelden
Inschrijven kan snel via dit aanmeldformulier, of neem contact met ons op voor meer informatie of maatwerk vragen.
De eerste stappen in een leidinggevende rol zijn door de medewerker gezet; een positie met andere verantwoordelijkheden waarbij vaardigheden moeten worden aangeleerd om sturing te kunnen geven aan eigen gedrag en dat van medewerkers.
Doel
Het vooral praktisch voorbereiden / scholen van medewerkers m.b.t. een meer leidinggevende rol, waarbij er in de cursus gericht aandacht besteed wordt aan de sociale- en communicatieve vaardigheden, die noodzakelijk zijn voor een goede uitoefening van de functie.
Doelgroep
(Eerste) medewerkers die het potentieel hebben om zich te ontwikkelen naar een positie met meer leidinggevende elementen.
Inhoud
Het SW bedrijf: de wet; toelating; nieuwe ontwikkelingen. Leidinggeven: sociale- en communicatieve vaardigheden. Leidinggeven in het SW bedrijf: taken en bevoegdheden. Taken van een leidinggevende binnen de SW nader uitgewerkt: - werkplanning; - werkoverleg; - instructie geven.
Organisatie
In verband met het corona virus hebben wij de lessituatie aangepast binnen de heersende richtlijnen. Dit betekent les in kleinere groepen van maximaal 8 personen, met hierdoor ook meer mogelijkheid voor individuele aandacht. Zolang de corona maatregelen gelden zullen de lestijden worden aangepast (1,5 uur).
Begeleiding en evaluatie
De docent kan tijdens de opleiding individuele begeleiding aan de deelnemers bieden. Aan het eind van iedere bijeenkomst wordt door de cursisten een terugkoppeling gegeven. Dit proces van feedback leren geven en ontvangen maakt deel uit van de cursusinhoud. De resultaten van de evaluaties worden aan het eind van de cursus teruggekoppeld naar de vertegenwoordiger van P&O.
Certificaat
Cursisten die aan minimaal 90 % van de cursusactiviteiten hebben deelgenomen, ontvangen aan het eind van de cursus een certificaat.
Aanmelden
Inschrijven kan snel via dit aanmeldformulier, of neem contact met ons op voor meer informatie of maatwerk vragen.
Basisopleiding Leidinggeven 1
In deze opleiding, die voor sommige medewerkers een vervolg kan zijn op de Introductiecursus Leidinggeven, wordt het accent vooral gelegd op het praktisch toepassen van de leidinggevende basisvaardigheden op de werkvloer.
Doel
Het zicht krijgen op alle taakaspecten die met de functie van voorman/-vrouw te maken hebben en het verwerven van praktische kennis en vaardigheden om in de functie optimaal te kunnen functioneren.
Doelgroep
Voormannen / -vrouwen, of zij die dat op termijn (willen) gaan worden. Medewerkers die de Introductiecursus Leidinggeven met goed gevolg hebben afgerond en een positieve evaluatie hebben ontvangen.
Organisatie
In verband met het corona virus hebben wij de lessituatie aangepast binnen de heersende richtlijnen. Dit betekent les in kleinere groepen van maximaal 8 personen, met hierdoor ook meer mogelijkheid voor individuele aandacht. Zolang de corona maatregelen gelden zullen de lestijden worden aangepast (1,5 uur). De opleiding wordt zowel op basis van open inschrijving als in company georganiseerd. In dit laatste geval zijn andere organisatorische opties (bijvoorbeeld 5 keer een hele dag) ook mogelijk. De opleiding wordt gestart direct na de zomervakantie, in de periode januari/februari en mei/juni.
Inhoud
Begeleiding en evaluatie
Ter bepaling van de beginsituatie van de deelnemers wordt een (individueel) intakegesprek gevoerd. De docent kan indien gewenst individuele begeleiding aan de deelnemers bieden. De resultaten van de evaluaties halverwege en aan het eind van de opleiding worden teruggekoppeld naar de vertegenwoordiger van P&O. De verankering van de opleiding in de praktijk wordt gestimuleerd door de mogelijkheid een voorlichtingsbijeenkomst te organiseren t.b.v. de chefs van de deelnemers en eventuele andere betrokkenen.
Diploma
Deelnemers die aan minimaal 90 % van de opleidingsactiviteiten hebben deelgenomen, een voldoende beoordeling voor de opdrachten hebben behaald en de eindtoets voldoende hebben gemaakt, ontvangen een diploma.
Aanmelden
Inschrijven kan snel via dit aanmeldformulier, of neem contact met ons op voor meer informatie of maatwerk vragen.
Doel
Het zicht krijgen op alle taakaspecten die met de functie van voorman/-vrouw te maken hebben en het verwerven van praktische kennis en vaardigheden om in de functie optimaal te kunnen functioneren.
Doelgroep
Voormannen / -vrouwen, of zij die dat op termijn (willen) gaan worden. Medewerkers die de Introductiecursus Leidinggeven met goed gevolg hebben afgerond en een positieve evaluatie hebben ontvangen.
Organisatie
In verband met het corona virus hebben wij de lessituatie aangepast binnen de heersende richtlijnen. Dit betekent les in kleinere groepen van maximaal 8 personen, met hierdoor ook meer mogelijkheid voor individuele aandacht. Zolang de corona maatregelen gelden zullen de lestijden worden aangepast (1,5 uur). De opleiding wordt zowel op basis van open inschrijving als in company georganiseerd. In dit laatste geval zijn andere organisatorische opties (bijvoorbeeld 5 keer een hele dag) ook mogelijk. De opleiding wordt gestart direct na de zomervakantie, in de periode januari/februari en mei/juni.
Inhoud
- De SW in beweging.
- De plaats van de voorlieden in de organisatie.
- De werknemers van de SW.
- Leidinggevende vaardigheden.
- Communicatieve vaardigheden.
- Instructie geven.
- Werkoverleg.
- Situationeel leidinggeven.
- De motivatie van medewerkers.
- De introductie van nieuwe medewerkers.
- Het groepsproces.
- Samenwerken.
Begeleiding en evaluatie
Ter bepaling van de beginsituatie van de deelnemers wordt een (individueel) intakegesprek gevoerd. De docent kan indien gewenst individuele begeleiding aan de deelnemers bieden. De resultaten van de evaluaties halverwege en aan het eind van de opleiding worden teruggekoppeld naar de vertegenwoordiger van P&O. De verankering van de opleiding in de praktijk wordt gestimuleerd door de mogelijkheid een voorlichtingsbijeenkomst te organiseren t.b.v. de chefs van de deelnemers en eventuele andere betrokkenen.
Diploma
Deelnemers die aan minimaal 90 % van de opleidingsactiviteiten hebben deelgenomen, een voldoende beoordeling voor de opdrachten hebben behaald en de eindtoets voldoende hebben gemaakt, ontvangen een diploma.
Aanmelden
Inschrijven kan snel via dit aanmeldformulier, of neem contact met ons op voor meer informatie of maatwerk vragen.
Basisopleiding Leidinggeven 2
In deze opleiding wordt aandacht besteed aan het verder uitbouwen en toespitsen van de leidinggevende vaardigheden en het afstemmen van de juiste stijl van leiding op de medewerkers. Naast de gebruikelijke lesbijeenkomsten is er tevens sprake van gerichte persoonlijke begeleiding van de cursisten in hun ontwikkeling. In de opleiding is ook een belangrijke plaats ingeruimd voor het aspect bedrijfsvoering. Regelmatig wordt deze opleiding ook gebruikt als een opfriscursus.
Doel
Inzicht verkrijgen in de basisbegrippen van bedrijfsvoering, teneinde de uitvoering van de werkprocessen optimaal te beheersen. Daarnaast is een belangrijke doelstelling: het leren analyseren en beoordelen van situaties waarin leiding moet worden gegeven en het realiseren daarbij van een zo effectief mogelijke stijl.
Doelgroep
Medewerkers die functioneren op het niveau van (assistent) werkleider, productieleider, afdelingschef, teamleider (of zij die naar een dergelijke functie willen toe groeien) en behoefte hebben aan verdieping en uitbreiding van hun kennis en vaardigheden op het gebied van bedrijfsvoering en leidinggeven. Medewerkers die met goed gevolg en een positieve evaluatie de Basisopleiding 1 hebben afgerond.
Inhoud
Organisatie
In verband met het corona virus hebben wij de lessituatie aangepast binnen de heersende richtlijnen. Dit betekent les in kleinere groepen van maximaal 8 personen, met hierdoor ook meer mogelijkheid voor individuele aandacht. Zolang de corona maatregelen gelden zullen de lestijden worden aangepast (1,5 uur). De opleiding wordt zowel op basis van open inschrijving als in company georganiseerd. In dit laatste geval zijn andere organisatorische opties (bijvoorbeeld 5 keer een hele dag) ook mogelijk. De opleiding wordt gestart direct na de zomervakantie, in de periode januari/februari en mei/juni.
Begeleiding en evaluatie
Ter bepaling van de beginsituatie van de deelnemers wordt er een (individueel) intakegesprek gehouden. Op basis hiervan kunnen ook individuele leerdoelstellingen worden geformuleerd. Gerichte persoonlijke begeleiding van de cursist bij de uitvoering van deze doelstellingen is mogelijk. Halverwege en aan het eind van het traject wordt schriftelijk geëvalueerd. De resultaten van de evaluaties worden teruggekoppeld naar de vertegenwoordiger van P&O. Ook een voorlichtingsbijeenkomst kan worden georganiseerd.
Diploma
Deelnemers die aan minimaal 90% van de opleidingsactiviteiten hebben deelgenomen, een voldoende beoordeling voor de opdrachten hebben behaald en de eindtoets voldoende hebben gemaakt, ontvangen een diploma.
Aanmelden
Inschrijven kan snel via dit aanmeldformulier, of neem contact met ons op voor meer informatie of maatwerk vragen.
Doel
Inzicht verkrijgen in de basisbegrippen van bedrijfsvoering, teneinde de uitvoering van de werkprocessen optimaal te beheersen. Daarnaast is een belangrijke doelstelling: het leren analyseren en beoordelen van situaties waarin leiding moet worden gegeven en het realiseren daarbij van een zo effectief mogelijke stijl.
Doelgroep
Medewerkers die functioneren op het niveau van (assistent) werkleider, productieleider, afdelingschef, teamleider (of zij die naar een dergelijke functie willen toe groeien) en behoefte hebben aan verdieping en uitbreiding van hun kennis en vaardigheden op het gebied van bedrijfsvoering en leidinggeven. Medewerkers die met goed gevolg en een positieve evaluatie de Basisopleiding 1 hebben afgerond.
Inhoud
- Doel en functie van het SW bedrijf.
- Organisatorische verhoudingen in het bedrijf.
- De positie en vaardigheden van de leidinggevende.
- Leiderschapskenmerken.
- Situationeel leidinggeven.
- Motiveren.
- Delegeren.
- Leidinggeven en macht.
- Leidinggeven aan specifieke doelgroepen in de SW.
- De vaardigheid van de medewerkers.
- Het productieproces.
- Productiebegeleiding.
- De inrichting van een werkplek.
- Kwaliteit.
- Detachering en groepsdetachering.
Organisatie
In verband met het corona virus hebben wij de lessituatie aangepast binnen de heersende richtlijnen. Dit betekent les in kleinere groepen van maximaal 8 personen, met hierdoor ook meer mogelijkheid voor individuele aandacht. Zolang de corona maatregelen gelden zullen de lestijden worden aangepast (1,5 uur). De opleiding wordt zowel op basis van open inschrijving als in company georganiseerd. In dit laatste geval zijn andere organisatorische opties (bijvoorbeeld 5 keer een hele dag) ook mogelijk. De opleiding wordt gestart direct na de zomervakantie, in de periode januari/februari en mei/juni.
Begeleiding en evaluatie
Ter bepaling van de beginsituatie van de deelnemers wordt er een (individueel) intakegesprek gehouden. Op basis hiervan kunnen ook individuele leerdoelstellingen worden geformuleerd. Gerichte persoonlijke begeleiding van de cursist bij de uitvoering van deze doelstellingen is mogelijk. Halverwege en aan het eind van het traject wordt schriftelijk geëvalueerd. De resultaten van de evaluaties worden teruggekoppeld naar de vertegenwoordiger van P&O. Ook een voorlichtingsbijeenkomst kan worden georganiseerd.
Diploma
Deelnemers die aan minimaal 90% van de opleidingsactiviteiten hebben deelgenomen, een voldoende beoordeling voor de opdrachten hebben behaald en de eindtoets voldoende hebben gemaakt, ontvangen een diploma.
Aanmelden
Inschrijven kan snel via dit aanmeldformulier, of neem contact met ons op voor meer informatie of maatwerk vragen.
Training Situationeel Leidinggeven
Gezien de steeds groter wordende diversiteit aan achtergronden en culturen van medewerkers in bedrijven, dienen leidinggevenden steeds meer te beschikken over een arsenaal aan vaardigheden om de ontwikkeling van mensen beter vorm te geven en zo gericht mogelijk te begeleiden. De training Situationeel Leidinggeven leert de deelnemers, aan de hand van het model van Hersey en Blanchard, een leiderschapsstijl te hanteren die is afgestemd op het ontwikkelingsniveau van de medewerker aan wie leiding wordt gegeven. Ook de bij de betreffende leiderschapsstijlen behorende vaardigheden worden getraind.
Doel
Analyseren en beoordelen van het gedrag van medewerkers waar men als leidinggevende mee te maken krijgt en het leren toepassen van verschillende leiderschapsstijlen. De benodigde vaardigheden worden getraind om een zo effectief mogelijke manier van leidinggeven te bereiken.
Doelgroep
Leidinggevenden op het niveau van voorman/voorvrouw, (assistent-)werkleider, teamleider en productieleider.
Inhoud
Organisatie
In verband met het corona virus hebben wij de lessituatie aangepast binnen de heersende richtlijnen. Dit betekent les in kleinere groepen van maximaal 8 personen, met hierdoor ook meer mogelijkheid voor individuele aandacht. Zolang de corona maatregelen gelden zullen de lestijden worden aangepast (1,5 uur). De training (10 dagdelen) wordt zowel op basis van open inschrijving als in company georganiseerd. In dit laatste geval zijn andere organisatorische opties (bijvoorbeeld 5 keer een hele dag) ook mogelijk. De training wordt bij voldoende aanmeldingen het gehele jaar door gestart.
Begeleiding en evaluatie
Ter bepaling van de beginsituatie van de deelnemers wordt er een (individueel) intakegesprek gehouden. Halverwege het traject wordt met iedere deelnemer een individueel coachingsgesprek gehouden. Evaluatie met de deelnemers vindt regelmatig plaats; schriftelijk aan het eind van de training. De resultaten van de evaluaties worden teruggekoppeld naar de vertegenwoordiger van P&O. T.b.v. de chefs van de deelnemers, mentoren en andere betrokkenen is er de mogelijkheid in het bedrijf een voorlichtingsbijeenkomst te organiseren.
Certificaat
Deelnemers die aan min. 90% van de trainingsactiviteiten hebben deelgenomen, ontvangen een certificaat.
Aanmelden
Inschrijven kan snel via dit aanmeldformulier, of neem contact met ons op voor meer informatie of maatwerk vragen.
Doel
Analyseren en beoordelen van het gedrag van medewerkers waar men als leidinggevende mee te maken krijgt en het leren toepassen van verschillende leiderschapsstijlen. De benodigde vaardigheden worden getraind om een zo effectief mogelijke manier van leidinggeven te bereiken.
Doelgroep
Leidinggevenden op het niveau van voorman/voorvrouw, (assistent-)werkleider, teamleider en productieleider.
Inhoud
- Wat wordt onder leiderschapsgedrag verstaan?
- Wisselende situaties vragen om verschillende leiderschapsstijlen.
- Flexibiliteit in het hanteren van de stijlen, gericht op de diverse doelgroepen binnen het eigen bedrijf.
- Trainen van specifieke vaardigheden als: doelen stellen, waardering geven en corrigeren.
- Trainen van communicatieve vaardigheden.
- Samenwerkingsaspecten.
- Persoonlijk actieplan.
- Opzetten van een medewerkergericht ontwikkelingsplan.
Organisatie
In verband met het corona virus hebben wij de lessituatie aangepast binnen de heersende richtlijnen. Dit betekent les in kleinere groepen van maximaal 8 personen, met hierdoor ook meer mogelijkheid voor individuele aandacht. Zolang de corona maatregelen gelden zullen de lestijden worden aangepast (1,5 uur). De training (10 dagdelen) wordt zowel op basis van open inschrijving als in company georganiseerd. In dit laatste geval zijn andere organisatorische opties (bijvoorbeeld 5 keer een hele dag) ook mogelijk. De training wordt bij voldoende aanmeldingen het gehele jaar door gestart.
Begeleiding en evaluatie
Ter bepaling van de beginsituatie van de deelnemers wordt er een (individueel) intakegesprek gehouden. Halverwege het traject wordt met iedere deelnemer een individueel coachingsgesprek gehouden. Evaluatie met de deelnemers vindt regelmatig plaats; schriftelijk aan het eind van de training. De resultaten van de evaluaties worden teruggekoppeld naar de vertegenwoordiger van P&O. T.b.v. de chefs van de deelnemers, mentoren en andere betrokkenen is er de mogelijkheid in het bedrijf een voorlichtingsbijeenkomst te organiseren.
Certificaat
Deelnemers die aan min. 90% van de trainingsactiviteiten hebben deelgenomen, ontvangen een certificaat.
Aanmelden
Inschrijven kan snel via dit aanmeldformulier, of neem contact met ons op voor meer informatie of maatwerk vragen.
Leidinggeven aan medewerkers op stage- en werkervaringsplaatsen
De enorme verscheidenheid aan achtergronden, vaardigheden en vormen van arbeidsmotivatie, maakt het met betrekking tot mensen op een gesubsidieerde arbeidsplek niet makkelijk deze groep op de juiste wijze aan te sturen. De cursus Leidinggeven aan medewerkers op Stage- en Werkervaringsplaatsen geeft vele concrete en praktische handreikingen, die behulpzaam kunnen zijn bij het realiseren van één van de moeilijkste vormen van leidinggeven. Individuele coaching van de deelnemers maakt deel uit van de cursus.
Doel
Het (verder) ontwikkelen van de voor de functie relevante leidinggevende vaardigheden. Tijdens de cursus zullen de deelnemers gerichte coaching ontvangen m.b.t. de eigen stijl van leidinggeven.
Doelgroep
Leidinggevenden die zich in de praktijk hebben ontwikkeld en nu behoefte hebben aan enige theoretische onderbouwing, maar vooral aan praktische training van vaardigheden en aan het uitwisselen van ervaringen met collega’s die in vergelijkbare werksituaties functioneren.
Inhoud
Organisatie
De duur van de cursus is 10 dagdelen. De bijeenkomsten hebben een sterk praktijkgericht karakter. Een Persoonlijk Ontwikkelings Plan wordt tijdens de cursus opgezet en uitgevoerd. Er zal voldoende ruimte geboden worden voor het uitwisselen van ervaringen. Ook zal tijdens de cursus aandacht besteed worden aan een Medewerkersgericht Ontwikkelings Plan.
Begeleiding
Coaching/begeleiding van de deelnemers vindt individueel en/of in kleine groepjes plaats tijdens het gehele cursustraject en is met name gericht op de effectiviteit van de eigen stijl van leidinggeven.
Certificaat
Deelnemers aan de cursus ontvangen aan het eind van het traject een certificaat.
Aanmelden
Inschrijven kan snel via dit aanmeldformulier, of neem contact met ons op voor meer informatie of maatwerk vragen.
Doel
Het (verder) ontwikkelen van de voor de functie relevante leidinggevende vaardigheden. Tijdens de cursus zullen de deelnemers gerichte coaching ontvangen m.b.t. de eigen stijl van leidinggeven.
Doelgroep
Leidinggevenden die zich in de praktijk hebben ontwikkeld en nu behoefte hebben aan enige theoretische onderbouwing, maar vooral aan praktische training van vaardigheden en aan het uitwisselen van ervaringen met collega’s die in vergelijkbare werksituaties functioneren.
Inhoud
- Rollen en vaardigheden van een leidinggevende.
- De organisatorische verhoudingen binnen een bedrijf/organisatie.
- De (rand)voorwaarden om als leidinggevende goed te kunnen functioneren.
- Effectief tijdbeheer, werkindeling, plannen, administreren en rapporteren.
- Situationeel leiderschap.
- Analyseren van gedrag van medewerkers.
- Omgaan met verschillende vormen van motivatie.
- Communicatiegedrag van de leidinggevende vanuit een middenpositie in de organisatie.
- Training van vaardigheden: grondhouding, actief luisteren, ik-boodschap, feedback geven/vragen.
- Het voeren van een functioneringsgesprek en het houden van werkoverleg.
- De interculturele (grond-)houding van de leidinggevende.
- Leidinggeven aan allochtone medewerkers.
- Normen, waarden en sociale vaardigheden op de werkplek.
- Het voorbeeldgedrag van de leidinggevende.
- Klant- en servicegerichtheid.
Organisatie
De duur van de cursus is 10 dagdelen. De bijeenkomsten hebben een sterk praktijkgericht karakter. Een Persoonlijk Ontwikkelings Plan wordt tijdens de cursus opgezet en uitgevoerd. Er zal voldoende ruimte geboden worden voor het uitwisselen van ervaringen. Ook zal tijdens de cursus aandacht besteed worden aan een Medewerkersgericht Ontwikkelings Plan.
Begeleiding
Coaching/begeleiding van de deelnemers vindt individueel en/of in kleine groepjes plaats tijdens het gehele cursustraject en is met name gericht op de effectiviteit van de eigen stijl van leidinggeven.
Certificaat
Deelnemers aan de cursus ontvangen aan het eind van het traject een certificaat.
Aanmelden
Inschrijven kan snel via dit aanmeldformulier, of neem contact met ons op voor meer informatie of maatwerk vragen.
Managementopleiding voor het Middenkader
Het middenkader vervult in iedere organisatie een sleutelpositie en wordt geacht zowel goed met de werkvloer te kunnen communiceren als ook met het management. Voorwaar geen gemakkelijke opgave. Centraal in deze opleiding staat het verwerven van vakkennis m.b.t. de verschillende managementdisciplines, alsmede de training van sociale en communicatieve vaardigheden en vooral de integrale benadering van deze twee hoofdaspecten.
Doel
Als een rode draad door de opleiding loopt de volgende doelstelling: het optimaliseren van het (toekomstig) functioneren van de deelnemers in een middenkaderpositie in hun bedrijf of organisatie, onder meer d.m.v. het aanreiken van (nieuwe) methoden voor besturen en beheersen.
Doelgroep
Productieleiders, afdelingschefs, teamleiders of werkleiders die de verantwoordelijkheid hebben (of krijgen) over een eigen afdeling of werkeenheid.
Inhoud van de modules
Organisatie
In verband met het corona virus hebben wij de lessituatie aangepast binnen de heersende richtlijnen. Dit betekent les in kleinere groepen van maximaal 8 personen, met hierdoor ook meer mogelijkheid voor individuele aandacht. Zolang de corona maatregelen gelden zullen de lestijden worden aangepast (1,5 uur). De opleiding (25 dagdelen) wordt zowel op basis van open inschrijving als in company georganiseerd.
Uitwerking
De toepassing van het geleerde in de praktijk wordt gestimuleerd door het individueel of in een groep uitwerken van opdrachten. Van deelnemers wordt zelfwerkzaamheid gevraagd, alsmede de bereidheid tijdens de opleiding te werken aan één of meer persoonlijke ontwikkelingsplannen (POP’s). Met behulp hiervan tracht de cursist zijn of haar praktijksituatie te verbeteren.
Docenten Het docententeam bestaat uit ervaren en vakkundige docenten die goed bekend zijn met de werkbedrijven van waaruit de deelnemers komen. Ook is er een coördinator die gedurende de gehele opleiding contact houdt met de deelnemers en hun vorderingen volgt.
Begeleiding en evaluatie
Samenspraak tussen een deelnemer en diens mentor in het eigen bedrijf is belangrijk voor het rendement van de opleiding. In deze samenspraak speelt het persoonlijk ontwikkelingsplan een grote rol en zal dan ook regelmatig onderwerp van gesprek zijn. In een voorlichtingsbijeenkomst kan aan de chefs en / of mentoren uitleg worden gegeven over inhoud en opzet van de opleiding en het persoonlijk ontwikkelingsplan. Evaluatie met de deelnemers vindt plaats aan het eind van ieder blok en op gezette momenten n.a.v. het persoonlijk ontwikkelingsplan. Terugkoppeling naar het bedrijf vindt halverwege en aan het eind van de opleiding plaats.
Diploma
Deelnemers waarvan de opdrachten, toetsen en actieplannen als voldoende zijn beoordeeld en een voldoende voor het eindgesprek hebben behaald en aan minimaal 90% van de lesbijeenkomsten hebben deelgenomen, ontvangen namens de examencommissie het bijbehorende diploma.
Aanmelden
Inschrijven kan snel via dit aanmeldformulier, of neem contact met ons op voor meer informatie of maatwerk vragen.
Doel
Als een rode draad door de opleiding loopt de volgende doelstelling: het optimaliseren van het (toekomstig) functioneren van de deelnemers in een middenkaderpositie in hun bedrijf of organisatie, onder meer d.m.v. het aanreiken van (nieuwe) methoden voor besturen en beheersen.
Doelgroep
Productieleiders, afdelingschefs, teamleiders of werkleiders die de verantwoordelijkheid hebben (of krijgen) over een eigen afdeling of werkeenheid.
Inhoud van de modules
- Introductie:
Opzet en organisatie van de managementopleiding voor het middenkader. Inleiding module leidinggeven. - Leidinggeven:
De schakelfunctie van de midden manager. Leiderschapstheorieën. Leiderschapsvaardigheden: initiatief nemen; doelen stellen; delegeren; plannen; persoonlijke productiviteit en motivatie; anderen motiveren; tijd- en stressmanagement; controleren; inzicht in zichzelf en anderen; ontwikkeling v. medewerkers. - Productiemanagement:
Inzicht in werkmethoden. Werkmethodeverbetering. Kosten en kostprijs. Ergonomie. - Communicatie binnen het bedrijf:
Communicatie: een procesmodel. Rol van het middenmanagement in de SW. Gespreksvaardigheden: grondhouding; actief luisteren; ik-boodschap; feedback geven en krijgen; presenteren. Gespreksmodellen. Kenmerken van doelgroepen: lichamelijk gehandicapten; verstandelijk gehandicapten; psychiatrisch gehandicapten; medewerkers met moeilijk gedrag; WIW-ers. - Kwaliteitsmanagement:
Het belang van kwaliteitszorg. Kwaliteit en kostenaspecten. Een systeem van kwaliteitszorg. - Personeelsmanagement:
Nieuwe Wet Sociale Werkvoorziening. Werkoverleg / vergaderen. Teambuilding. Loopbaanontwikkeling. Functionerings-, beoordelings- en ontwikkelingsgesprek. Ziekteverzuimbeleid. Conflictmanagement.
Organisatie
In verband met het corona virus hebben wij de lessituatie aangepast binnen de heersende richtlijnen. Dit betekent les in kleinere groepen van maximaal 8 personen, met hierdoor ook meer mogelijkheid voor individuele aandacht. Zolang de corona maatregelen gelden zullen de lestijden worden aangepast (1,5 uur). De opleiding (25 dagdelen) wordt zowel op basis van open inschrijving als in company georganiseerd.
Uitwerking
De toepassing van het geleerde in de praktijk wordt gestimuleerd door het individueel of in een groep uitwerken van opdrachten. Van deelnemers wordt zelfwerkzaamheid gevraagd, alsmede de bereidheid tijdens de opleiding te werken aan één of meer persoonlijke ontwikkelingsplannen (POP’s). Met behulp hiervan tracht de cursist zijn of haar praktijksituatie te verbeteren.
Docenten Het docententeam bestaat uit ervaren en vakkundige docenten die goed bekend zijn met de werkbedrijven van waaruit de deelnemers komen. Ook is er een coördinator die gedurende de gehele opleiding contact houdt met de deelnemers en hun vorderingen volgt.
Begeleiding en evaluatie
Samenspraak tussen een deelnemer en diens mentor in het eigen bedrijf is belangrijk voor het rendement van de opleiding. In deze samenspraak speelt het persoonlijk ontwikkelingsplan een grote rol en zal dan ook regelmatig onderwerp van gesprek zijn. In een voorlichtingsbijeenkomst kan aan de chefs en / of mentoren uitleg worden gegeven over inhoud en opzet van de opleiding en het persoonlijk ontwikkelingsplan. Evaluatie met de deelnemers vindt plaats aan het eind van ieder blok en op gezette momenten n.a.v. het persoonlijk ontwikkelingsplan. Terugkoppeling naar het bedrijf vindt halverwege en aan het eind van de opleiding plaats.
Diploma
Deelnemers waarvan de opdrachten, toetsen en actieplannen als voldoende zijn beoordeeld en een voldoende voor het eindgesprek hebben behaald en aan minimaal 90% van de lesbijeenkomsten hebben deelgenomen, ontvangen namens de examencommissie het bijbehorende diploma.
Aanmelden
Inschrijven kan snel via dit aanmeldformulier, of neem contact met ons op voor meer informatie of maatwerk vragen.
"Met meer dan 25 jaar ervaring biedt onze inbreng een duidelijke meerwaarde."
Functionerings- en beoordelingsgesprek
Een medewerker wil graag weten hoe de leiding over zijn functioneren denkt en voor de leiding is het weer belangrijk te weten wat de medewerker vindt van bepaalde aangelegenheden binnen de organisatie. Gesprekken over het functioneren van medewerkers waaruit afspraken voortkomen om allerlei zaken te verbeteren, helpen een organisatie in zeer belangrijke mate om haar doelstellingen te verwezenlijken.
Doel
In deze training staat de vaardigheid centraal om als leidinggevende zo effectief mogelijk een functionerings- of beoordelingsgesprek te kunnen voeren.
Doelgroep
Leidinggevenden die verantwoordelijk zijn voor het voeren van de functioneringsgesprekken met hun medewerkers.
Inhoud
Afhankelijk van de beginsituatie van de deelnemers, kan er b.v. een keuze gemaakt worden uit één van de onderstaande onderwerpen:
Organisatie
Duur van de training: 3 - 8 dagdelen, afhankelijk van de startsituatie. Als vertrekpunt wordt genomen het actuele niveau van kennis en vaardigheden van de deelnemers en de training richt zich op vooraf met de opdrachtgever overeengekomen en helder geformuleerde doelen. In het ene bedrijf zal de training dan ook een opfriskarakter hebben, in het andere geval is er bij de deelnemers bijvoorbeeld sprake van een eerste kennismaking met functioneringsgesprekken. Tijdens de training wordt er gewerkt aan de hand van vaardigheidsoefeningen, rollenspelen, discussies en video-opnames.
Begeleiding en evaluatie
Tijdens de training kan m.b.t. relevante aspecten of problemen een beroep worden gedaan op de trainer. Ook zal aan de deelnemers gevraagd worden eigen praktijkvoorbeelden in te brengen.
Certificaat
Deelnemers die aan minimaal 90% van de trainingsactiviteiten hebben deelgenomen, ontvangen een certificaat.
Aanmelden
Inschrijven kan snel via dit aanmeldformulier, of neem contact met ons op voor meer informatie of maatwerk vragen.
Doel
In deze training staat de vaardigheid centraal om als leidinggevende zo effectief mogelijk een functionerings- of beoordelingsgesprek te kunnen voeren.
Doelgroep
Leidinggevenden die verantwoordelijk zijn voor het voeren van de functioneringsgesprekken met hun medewerkers.
Inhoud
Afhankelijk van de beginsituatie van de deelnemers, kan er b.v. een keuze gemaakt worden uit één van de onderstaande onderwerpen:
- Doel en inhoud van het functionerings- en het beoordelingsgesprek.
- Overeenkomsten en verschillen tussen het functionerings- en het beoordelingsgesprek.
- Actuele ontwikkelingen, waaronder het 360° model.
- De voorbereiding op een gesprek.
- Gespreksvaardigheden.
- Beoordelingsfouten.
- De eigen wijze van waarnemen.
- Het voeren van een gelijkwaardig functioneringsgesprek.
- De rapportage.
Organisatie
Duur van de training: 3 - 8 dagdelen, afhankelijk van de startsituatie. Als vertrekpunt wordt genomen het actuele niveau van kennis en vaardigheden van de deelnemers en de training richt zich op vooraf met de opdrachtgever overeengekomen en helder geformuleerde doelen. In het ene bedrijf zal de training dan ook een opfriskarakter hebben, in het andere geval is er bij de deelnemers bijvoorbeeld sprake van een eerste kennismaking met functioneringsgesprekken. Tijdens de training wordt er gewerkt aan de hand van vaardigheidsoefeningen, rollenspelen, discussies en video-opnames.
Begeleiding en evaluatie
Tijdens de training kan m.b.t. relevante aspecten of problemen een beroep worden gedaan op de trainer. Ook zal aan de deelnemers gevraagd worden eigen praktijkvoorbeelden in te brengen.
Certificaat
Deelnemers die aan minimaal 90% van de trainingsactiviteiten hebben deelgenomen, ontvangen een certificaat.
Aanmelden
Inschrijven kan snel via dit aanmeldformulier, of neem contact met ons op voor meer informatie of maatwerk vragen.
Opzetten en begeleiden van Persoonlijke Ontwikkelingsplannen
Het invoeren van POP’s in veel bedrijven is soms in een sneltreinvaart gegaan. Daarbij is de greep op de kwaliteit niet altijd even duidelijk aanwezig geweest en zijn de randvoorwaarden ook niet altijd optimaal geweest. Andere bedrijven gaan er toe over om een (her)start te maken op het gebied van de POP’s. Deze training is in alle gevallen een prima ondersteuning en verdient uw investering zeker terug. Naast mogelijk opgedane ervaringen in het eigen bedrijf wordt in de training ook gebruik gemaakt van ervaringen vanuit vergelijkbare organisaties.
Doel
Het vergroten van het inzicht in - en het trainen van de benodigde vaardigheden m.b.t. het opzetten en begeleiden van persoonlijke ontwikkelingsplannen en individuele trajectbegeleiding.
Doelgroep
Leidinggevenden, waarbij het uitgangspunt is, dat de theoretische kennis m.b.t. de Poortwachtersfunctie in redelijke mate aanwezig is, maar dat de vaardigheden, nodig voor de uitvoering van het beleid in de praktijk, bij de meeste deelnemers verder ontwikkelt dienen te worden.
Organisatie
In de training, die in company wordt verzorgd, staat met name de ontwikkeling en praktische toepassing van de benodigde vaardigheden centraal. Naast korte inleidingen zullen de bijeenkomsten vooral gekenmerkt worden door het actief bezig zijn van de deelnemers met vaardigheidsoefeningen en praktijkopdrachten. In beginsel omvat de training 4 dagdelen, maar de omvang kan worden aangepast.
Inhoud
Begeleiding
Deelnemers worden door de trainer ondersteund bij het uitwerken van de opdrachten. Ook kunnen individuele ervaringen worden ingebracht.
Certificaat
Deelnemers aan deze cursus ontvangen een certificaat.
Aanmelden
Inschrijven kan snel via dit aanmeldformulier, of neem contact met ons op voor meer informatie of maatwerk vragen.
Doel
Het vergroten van het inzicht in - en het trainen van de benodigde vaardigheden m.b.t. het opzetten en begeleiden van persoonlijke ontwikkelingsplannen en individuele trajectbegeleiding.
Doelgroep
Leidinggevenden, waarbij het uitgangspunt is, dat de theoretische kennis m.b.t. de Poortwachtersfunctie in redelijke mate aanwezig is, maar dat de vaardigheden, nodig voor de uitvoering van het beleid in de praktijk, bij de meeste deelnemers verder ontwikkelt dienen te worden.
Organisatie
In de training, die in company wordt verzorgd, staat met name de ontwikkeling en praktische toepassing van de benodigde vaardigheden centraal. Naast korte inleidingen zullen de bijeenkomsten vooral gekenmerkt worden door het actief bezig zijn van de deelnemers met vaardigheidsoefeningen en praktijkopdrachten. In beginsel omvat de training 4 dagdelen, maar de omvang kan worden aangepast.
Inhoud
- Het doel en de uitleg over de betekenis van Persoonlijke Ontwikkelings Plannen.
- Welke vaardigheden heeft een leidinggevende nodig bij het werken met POP’s?
- Vaardigheidstraining.
- Vastleggen van gegevens en het volgen van de ontwikkelingen.
- Praktijksimulaties: POP’s in de praktijk.
Begeleiding
Deelnemers worden door de trainer ondersteund bij het uitwerken van de opdrachten. Ook kunnen individuele ervaringen worden ingebracht.
Certificaat
Deelnemers aan deze cursus ontvangen een certificaat.
Aanmelden
Inschrijven kan snel via dit aanmeldformulier, of neem contact met ons op voor meer informatie of maatwerk vragen.
Ziekteverzuimbegeleiding en -preventie incl. de poortwachtersfunctie
Ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid zijn vaak ingrijpend voor zowel individuele medewerkers als voor de organisatie. Op velerlei wijzen zijn er consequenties voor de bedrijfsvoering. De risico’s van verzuim en arbeidsongeschiktheid drukken ook steeds zwaarder op de schouders van de werkgever en vragen dus ook om gerichte preventieve actie, teneinde één en ander onder controle te houden. Binnen de training komen de recente (wettelijke) ontwikkelingen aan de orde die bijdragen aan een optimaal werkklimaat waaronder de wet Verbetering Poortwachter (WVP), de Wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen (WIA) en de Arbowet. Er wordt getraind in het opzetten van traject- en reïntegratie plannen, alsmede in de vaardigheid van het voeren van verzuimgesprekken.
Doel
Versterken van het inzicht van leidinggevenden en staffunctionarissen in de wijze waarop het ziekteverzuim en/of de arbeidsongeschiktheid als proces zo optimaal mogelijk begeleid kan worden en hoe er preventief kan worden gewerkt. Het trainen van de vaardigheid in het opstellen van traject- en reïntegratieplannen en het voeren van ziekteverzuimgesprekken.
Doelgroep
De training is met name bestemd voor leidinggevenden en staffunctionarissen. Organisatie De training omvat 6 dagdelen en wordt zowel in company verzorgd als d.m.v. open inschrijving.
Inhoud
Begeleiding en evaluatie
De cursisten worden bij het uitvoeren van de opdrachten begeleid door de trainer die voor de cursist de rol van adviseur heeft. Individuele vragen of casussen kunnen in de training worden ingebracht. Om goed voeding te houden met de ontwikkeling en de wensen van de deelnemers wordt elke bijeenkomst mondeling geëvalueerd. Bij de derde en laatste bijeenkomst wordt schriftelijk geëvalueerd.
Aanmelden
Inschrijven kan snel via dit aanmeldformulier, of neem contact met ons op voor meer informatie of maatwerk vragen.
Doel
Versterken van het inzicht van leidinggevenden en staffunctionarissen in de wijze waarop het ziekteverzuim en/of de arbeidsongeschiktheid als proces zo optimaal mogelijk begeleid kan worden en hoe er preventief kan worden gewerkt. Het trainen van de vaardigheid in het opstellen van traject- en reïntegratieplannen en het voeren van ziekteverzuimgesprekken.
Doelgroep
De training is met name bestemd voor leidinggevenden en staffunctionarissen. Organisatie De training omvat 6 dagdelen en wordt zowel in company verzorgd als d.m.v. open inschrijving.
Inhoud
- Ziekteverzuim, de wetgeving in het bijzonder: - S(tructuur) u(itvoering w(erk) en i(nkomen); - Wet Verbetering Poortwachter; - Wet WIA; - De rol van het Uitvoeringsinstituut Werknemers Verzekering.
- Achtergronden van het ziekteverzuim.
- De aanpak van het ziekteverzuim: - individuele aanpak; - structurele aanpak: taken en verantwoordelijkheden van werkgever en werknemer m.b.t. de verzuimaanpak; - rol en taak van de case-manager; - het opstellen van een reïntegratieplan; - het vormgeven van een reïntegratieverslag; - hoe verloopt een wao-traject.
Begeleiding en evaluatie
De cursisten worden bij het uitvoeren van de opdrachten begeleid door de trainer die voor de cursist de rol van adviseur heeft. Individuele vragen of casussen kunnen in de training worden ingebracht. Om goed voeding te houden met de ontwikkeling en de wensen van de deelnemers wordt elke bijeenkomst mondeling geëvalueerd. Bij de derde en laatste bijeenkomst wordt schriftelijk geëvalueerd.
Aanmelden
Inschrijven kan snel via dit aanmeldformulier, of neem contact met ons op voor meer informatie of maatwerk vragen.
Training Omgaan met agressie op de werkvloer
Een toenemende mate van agressie op de werkvloer wordt in veel bedrijven gesignaleerd. Daarbij kan het gaan om medewerkers die onderling agressief gedrag vertonen, maar ook in contacten tussen medewerkers van een bedrijf/organisatie en afnemers, leveranciers of burgers is er sprake van een toenemende mate van deze vorm van ongepast gedrag. Tijd dus om medewerkers die met dit gedrag te maken (kunnen) krijgen te wapenen tegen deze ontwikkeling.
Doel
Na het volgen van de training zullen de deelnemers over passende vaardigheden beschikken om op een professionele wijze te kunnen reageren op agressief gedrag in de werksituatie. Concreet kunnen de deelnemers na afloop van de training:
Doelgroep
Voor alle medewerkers, op ieder niveau in de organisatie, die met agressie in de werksituatie te maken (kunnen) krijgen, is deze training geschikt. De inhoud van de training zal specifiek worden aangepast aan de doelgroep.
Organisatie
Aanmelden
Inschrijven kan snel via dit aanmeldformulier, of neem contact met ons op voor meer informatie of maatwerk vragen.
Doel
Na het volgen van de training zullen de deelnemers over passende vaardigheden beschikken om op een professionele wijze te kunnen reageren op agressief gedrag in de werksituatie. Concreet kunnen de deelnemers na afloop van de training:
- adequaat en professioneel reageren op situaties tijdens het werk waarin agressie voorkomt;
- aangereikte vaardigheden en inzichten doelgericht toepassen;
- eigen fysieke en mentale reacties die bij agressie optreden reguleren;
- gevoelens over en verschijnselen van onveiligheid op het werk met collega’s bespreekbaar maken.
Doelgroep
Voor alle medewerkers, op ieder niveau in de organisatie, die met agressie in de werksituatie te maken (kunnen) krijgen, is deze training geschikt. De inhoud van de training zal specifiek worden aangepast aan de doelgroep.
Organisatie
- De training wordt incompany verzorgd en bestaat uit 3 dagdelen van ieder 3 uur en is vooral zeer praktisch gericht.
- Er wordt tijdens de training gebruik gemaakt van praktijksimulaties, waarbij voorbeelden uit de praktijk realistisch worden nagebootst met behulp van een acteur. Deze acteur beschikt over specifiek ontwikkelde vaardigheden en kan naar behoefte typerend gedrag neerzetten.
- Feedback en reflectie op eigen handelen zijn er op gericht om de deelnemers van hun aanpak en van de effecten daarvan te laten leren.
Aanmelden
Inschrijven kan snel via dit aanmeldformulier, of neem contact met ons op voor meer informatie of maatwerk vragen.
Omgaan met psychische handicaps op de werkvloer
Steeds vaker krijgen bedrijven te maken met medewerkers die een psychische handicap hebben. Leidinggevenden vinden het, vaak uit onwetendheid, moeilijk op de juiste manier in te spelen op het gedrag van deze medewerkers. In deze zeer praktijkgerichte cursus staan twee aspecten centraal: het herkennen van uiteenlopende vormen van (psychiatrisch) gedrag en het ondernemen van preventieve acties.
Doel
Inzicht geven in de problematiek van mensen met een psychische handicap, in relatie tot arbeid en het bieden van concrete handreikingen, teneinde de omgang met bedoelde groep in het bedrijf of de organisatie te optimaliseren.
Doelgroep
De cursus is bestemd voor leidinggevenden en stafmedewerkers. Het werken in heterogeen samengestelde groepen heeft de voorkeur.
Inhoud
Aan bod zullen o.m. komen:
Organisatie
De cursus omvat 5 dagdelen en wordt in het bedrijf of op een externe locatie gegeven. Het programma bestaat uit inleidingen, casussen, vaardigheidsoefeningen, films en discussie. Ruime aandacht wordt besteed aan de eigen ervaring van de deelnemers. Voorbeelden worden geanalyseerd en veralgemeniseerd.
Aanmelden
Inschrijven kan snel via dit aanmeldformulier, of neem contact met ons op voor meer informatie of maatwerk vragen.
Doel
Inzicht geven in de problematiek van mensen met een psychische handicap, in relatie tot arbeid en het bieden van concrete handreikingen, teneinde de omgang met bedoelde groep in het bedrijf of de organisatie te optimaliseren.
Doelgroep
De cursus is bestemd voor leidinggevenden en stafmedewerkers. Het werken in heterogeen samengestelde groepen heeft de voorkeur.
Inhoud
- Centraal staat de rol van de leidinggevende: "Hoe anticipeer ik zo adequaat mogelijk op bepaald gedrag?". Maar ook: ”Hoe voorkom ik dat etikettering plaats vindt”.
- Inventariseren van voorbeelden van moeilijk verstaanbaar gedrag in de dagelijkse praktijk.
- Verschillen tussen aangeboren gebreken en ontwikkelingsstoornissen, alsmede met verworven hersenletsel en de psychische en sociale gevolgen hiervan.
- Het interpretatiemodel wordt ontwikkeld of verdiept.
- Vergroten van de vaardigheid in het herkennen van stoornissen, mede als basis voor het benoemen en kunnen omgaan met culturele verschillen.
Aan bod zullen o.m. komen:
- Autisme
- ADHD
- Depressie
- Schizofrenie
- Borderline
- Agressie
Organisatie
De cursus omvat 5 dagdelen en wordt in het bedrijf of op een externe locatie gegeven. Het programma bestaat uit inleidingen, casussen, vaardigheidsoefeningen, films en discussie. Ruime aandacht wordt besteed aan de eigen ervaring van de deelnemers. Voorbeelden worden geanalyseerd en veralgemeniseerd.
Aanmelden
Inschrijven kan snel via dit aanmeldformulier, of neem contact met ons op voor meer informatie of maatwerk vragen.
"Ons opleidings- & trainingsaanbod biedt een breed scala aan mogelijkheden."
Persoonlijke effectiviteit
Steeds meer wordt van mensen binnen een organisatie verwacht dat zij zich verder ontwikkelen en op een effectievere wijze vorm geven aan hun functioneren. Van leidinggevenden wordt in dit kader verwacht dat zij medewerkers zo optimaal mogelijk faciliteren, ondersteunen en aansturen. De effectiviteit van het leidinggeven wordt dan veelal afgemeten aan de realisatie van concrete (functionerings)doelen. Ook voor medewerkers kan gelden dat er concrete functioneringsdoelen zijn geformuleerd die op een meer effectieve wijze gerealiseerd moeten kunnen worden.
Doel
Deze training is gericht op het vergroten van de effectiviteit in het functioneren van mensen in hun werksituatie. De inhoud kan onder meer betrekking hebben op het optimaliseren van specifieke communicatieve vaardigheden of het verder tot ontwikkeling brengen van voor de functie belangrijke persoonskenmerken, vaardigheden of competenties.
Doelgroep
Leidinggevenden, staffunctionarissen en medewerkers.
Inhoud
De training neemt als vertrekpunt het huidige functioneren van de deelnemers en het gegeven dat een ieder de potentie in zich draagt om effectiever te kunnen functioneren. Met iedere deelnemer zal een individueel intakegesprek gehouden worden. Voor wat betreft de inhoud van de training kunnen onder andere de volgende aspecten aan bod komen:
Organisatie
De training kan worden verzorgd voor individuele medewerkers, maar kan ook als groepstraining worden aangeboden. Indien het gaat om een individueel maatwerk traject, dan zal n.a.v. het intakegesprek een voorstel worden uitgewerkt, waarin naast de na te streven doelstellingen ook het te verwachten aantal bijeenkomsten wordt vermeld. Een groepstraining omvat in principe 6 dagdelen. Iedere trainingsgroep zal door twee trainers begeleid worden.
Begeleiding en evaluatie
De trainers zorgen ervoor dat zowel individuele als groepsgerichte begeleiding/coaching plaats vindt. Werkmethoden als supervisie, intervisie en reflectie zullen hierbij worden gehanteerd.
Aanmelden
Inschrijven kan snel via dit aanmeldformulier, of neem contact met ons op voor meer informatie of maatwerk vragen.
Doel
Deze training is gericht op het vergroten van de effectiviteit in het functioneren van mensen in hun werksituatie. De inhoud kan onder meer betrekking hebben op het optimaliseren van specifieke communicatieve vaardigheden of het verder tot ontwikkeling brengen van voor de functie belangrijke persoonskenmerken, vaardigheden of competenties.
Doelgroep
Leidinggevenden, staffunctionarissen en medewerkers.
Inhoud
De training neemt als vertrekpunt het huidige functioneren van de deelnemers en het gegeven dat een ieder de potentie in zich draagt om effectiever te kunnen functioneren. Met iedere deelnemer zal een individueel intakegesprek gehouden worden. Voor wat betreft de inhoud van de training kunnen onder andere de volgende aspecten aan bod komen:
- Wat is bepalend voor persoonlijke effectiviteit?
- Communicatie in relatie tot te realiseren doelen.
- De persoonlijke communicatiestijl.
- De relatie tussen assertiviteit en effectief communiceren.
- De toepasbaarheid in de eigen praktijksituatie.
- Vaardigheidstraining.
Organisatie
De training kan worden verzorgd voor individuele medewerkers, maar kan ook als groepstraining worden aangeboden. Indien het gaat om een individueel maatwerk traject, dan zal n.a.v. het intakegesprek een voorstel worden uitgewerkt, waarin naast de na te streven doelstellingen ook het te verwachten aantal bijeenkomsten wordt vermeld. Een groepstraining omvat in principe 6 dagdelen. Iedere trainingsgroep zal door twee trainers begeleid worden.
Begeleiding en evaluatie
De trainers zorgen ervoor dat zowel individuele als groepsgerichte begeleiding/coaching plaats vindt. Werkmethoden als supervisie, intervisie en reflectie zullen hierbij worden gehanteerd.
Aanmelden
Inschrijven kan snel via dit aanmeldformulier, of neem contact met ons op voor meer informatie of maatwerk vragen.
Training Mid-Career
U zit prima op uw huidige werkplek, maar toch…… In de mid-career fase kunnen zich bepaalde thema’s voordoen die om reflectie vragen, iets waar we in de waan van de dag niet aan toekomen. Het kan gaan om zekerheid, routine en risico nemen, nieuwe uitdagingen, de balans tussen werk en privé, persoonlijke vrijheid en betrokkenheid in samenwerking of realisme dan wel optimisme. De Training Mid-Career biedt ruimte voor bezinning op het heden en het verleden en biedt concrete ideeën voor de planning van de toekomst.
Doel
Aan het einde van de Training Mid-Career heeft de deelnemer: - een beeld van zijn/haar persoonlijke vitaliteit; - feedback ontvangen op zijn/haar competenties; - ideeën opgedaan welke nieuwe loopbanenplannen nader uit te werken zijn.
Doelgroep
Medewerkers met ruime werkervaring, die inspiratie willen opdoen over hoe zij vitaal, gemotiveerd en geïnspireerd deze loopbaanfase kunnen inrichten.
Inhoud
Organisatie
De training bestaat uit 2 losse dagen met een tussentijd van 2 weken. Daarnaast is er een terugkomdag van 1 dagdeel na 2 maanden (totaal 5 dagdelen). De training wordt zowel op basis van open inschrijving als incompany georganiseerd en wordt gestart direct na de zomervakantie. De trainers hebben een zeer grote ervaring als loopbaanadviseurs/senior coach.
Aanmelden
Inschrijven kan snel via dit aanmeldformulier, of neem contact met ons op voor meer informatie of maatwerk vragen.
Doel
Aan het einde van de Training Mid-Career heeft de deelnemer: - een beeld van zijn/haar persoonlijke vitaliteit; - feedback ontvangen op zijn/haar competenties; - ideeën opgedaan welke nieuwe loopbanenplannen nader uit te werken zijn.
Doelgroep
Medewerkers met ruime werkervaring, die inspiratie willen opdoen over hoe zij vitaal, gemotiveerd en geïnspireerd deze loopbaanfase kunnen inrichten.
Inhoud
- Levensfasen: vragen en uitdagingen.
- Veranderen van vaste gewoontes.
- Wat is vitaliteit?
- Talent voor de toekomst: competenties.
- Creatieve loopbaanplannen opstellen met het accent op bezieling en plezier in het werk.
Organisatie
De training bestaat uit 2 losse dagen met een tussentijd van 2 weken. Daarnaast is er een terugkomdag van 1 dagdeel na 2 maanden (totaal 5 dagdelen). De training wordt zowel op basis van open inschrijving als incompany georganiseerd en wordt gestart direct na de zomervakantie. De trainers hebben een zeer grote ervaring als loopbaanadviseurs/senior coach.
Aanmelden
Inschrijven kan snel via dit aanmeldformulier, of neem contact met ons op voor meer informatie of maatwerk vragen.
Schriftelijk rapporteren
De cursus beoogt de deelnemers bekwaam te maken in het opstellen en presenteren van verslagen, notities en rapporten, waarbij het accent zal liggen op de inhoud, de structuur en de formulering.
Doelgroep
Zij die binnen hun functie regelmatig te maken hebben met het maken van verslagen, rapportages en notities.
Inhoud
Organisatie
Theorie en praktijk wisselen elkaar in deze cursus op een evenwichtige manier af. Oefeningen worden zowel in groepsverband als individueel gemaakt. Aan de hand van eigen werk wordt individuele feedback aan de cursisten gegeven. De cursus omvat 5 dagdelen.
Begeleiding en evaluatie
De cursisten worden door een deskundige docent begeleid en ondersteund. Ingebrachte praktijksituaties kunnen onderdeel worden gemaakt van de cursus.
Aanmelden
Inschrijven kan snel via dit aanmeldformulier, of neem contact met ons op voor meer informatie of maatwerk vragen.
Doelgroep
Zij die binnen hun functie regelmatig te maken hebben met het maken van verslagen, rapportages en notities.
Inhoud
- Het voorbereiden en vormgeven van verslagen en rapporten.
- Inleiden en samenvatten.
- Het afstemmen van de schrijftaal op de doelgroep.
- Het verzorgen van de presentatie.
Organisatie
Theorie en praktijk wisselen elkaar in deze cursus op een evenwichtige manier af. Oefeningen worden zowel in groepsverband als individueel gemaakt. Aan de hand van eigen werk wordt individuele feedback aan de cursisten gegeven. De cursus omvat 5 dagdelen.
Begeleiding en evaluatie
De cursisten worden door een deskundige docent begeleid en ondersteund. Ingebrachte praktijksituaties kunnen onderdeel worden gemaakt van de cursus.
Aanmelden
Inschrijven kan snel via dit aanmeldformulier, of neem contact met ons op voor meer informatie of maatwerk vragen.
Collegiale Consultatie
Leidinggevenden op ieder niveau in de organisatie worden regelmatig geconfronteerd met problemen, waar geen standaard oplossingen voor zijn. Toch moet er iets gebeuren. Naast een creatief oplossend vermogen dient men ook over de nodige hoeveelheid durf en doorzettingsvermogen te beschikken om bedoelde problemen tot een acceptabele oplossing te brengen. Maar bovenal dient het organisatieklimaat veilig en uitnodigend te zijn.
Directe doel
Door middel van de methodiek van Collegiale Consultatie wordt een vergroting nagestreefd van het probleemoplossend vermogen van leidinggevenden.
Dit geschiedt onder meer, door op een gestructureerde wijze collega’s figuurlijk op elkaars stoel te laten plaatsnemen, waardoor men gestimuleerd wordt te denken vanuit de situatie van de ander. Dit proces kan worden uitgevoerd door individuele collega’s, maar ook door een groep als geheel.
Indirecte doel
Het scheppen van een open sfeer waarin problemen eerder worden gesignaleerd en aangepakt. Stimuleren van een positieve teamgeest c.q. een “wij-gevoel”.
Doelgroep
Leidinggevenden en staffunctionarissen.
Organisatie
Er wordt gewerkt volgens de zogenaamde Incident Methode.
Vier à vijf deelnemers vormen gezamenlijk een groep.
Een van te voren bepaalde deelnemer brengt een incident in, terwijl een andere deelnemer het proces bewaakt
De methodiek heeft een sterke verbreding van de waarneming tot gevolg en er is een goede transfer naar gelijksoortige situaties. Deelnemers worden getraind in het leren luisteren en in het opschorten van een te snel oordeel.
Van de methodiek gaat een stimulerende betrokkenheid op elkaar uit en het gedragsrepertoire van de deelnemers wordt op een professionele manier verbreed.
De werkmethodiek is functioneel gericht, hetgeen wil zeggen dat de persoonlijkheid van de inbrenger buiten de discussie blijft. De functionaris staat centraal en er vindt dus geen beoordeling plaats!
Aanmelden
Inschrijven kan snel via dit aanmeldformulier, of neem contact met ons op voor meer informatie of maatwerk vragen.
Directe doel
Door middel van de methodiek van Collegiale Consultatie wordt een vergroting nagestreefd van het probleemoplossend vermogen van leidinggevenden.
Dit geschiedt onder meer, door op een gestructureerde wijze collega’s figuurlijk op elkaars stoel te laten plaatsnemen, waardoor men gestimuleerd wordt te denken vanuit de situatie van de ander. Dit proces kan worden uitgevoerd door individuele collega’s, maar ook door een groep als geheel.
Indirecte doel
Het scheppen van een open sfeer waarin problemen eerder worden gesignaleerd en aangepakt. Stimuleren van een positieve teamgeest c.q. een “wij-gevoel”.
Doelgroep
Leidinggevenden en staffunctionarissen.
Organisatie
Er wordt gewerkt volgens de zogenaamde Incident Methode.
Vier à vijf deelnemers vormen gezamenlijk een groep.
Een van te voren bepaalde deelnemer brengt een incident in, terwijl een andere deelnemer het proces bewaakt
De methodiek heeft een sterke verbreding van de waarneming tot gevolg en er is een goede transfer naar gelijksoortige situaties. Deelnemers worden getraind in het leren luisteren en in het opschorten van een te snel oordeel.
Van de methodiek gaat een stimulerende betrokkenheid op elkaar uit en het gedragsrepertoire van de deelnemers wordt op een professionele manier verbreed.
De werkmethodiek is functioneel gericht, hetgeen wil zeggen dat de persoonlijkheid van de inbrenger buiten de discussie blijft. De functionaris staat centraal en er vindt dus geen beoordeling plaats!
Aanmelden
Inschrijven kan snel via dit aanmeldformulier, of neem contact met ons op voor meer informatie of maatwerk vragen.
"Een externe coach kan ondersteuning bieden bij het persoonlijk ontwikkelingsplan."
Coaching bij PONTE
Mensen binnen een organisatie nemen en krijgen steeds meer de verantwoordelijkheid voor de eigen ontwikkeling. De kloof tussen het (op termijn) gewenste functioneren en het huidig functioneren van een medewerker dient te worden overbrugd. In veel gevallen gebeurt dit met behulp van een persoonlijk ontwikkelingsplan. Een externe coach kan ondersteuning bieden bij het realiseren van (delen) van het persoonlijk ontwikkelingsplan.
Meer specifiek kan bij coaching worden gedacht aan de volgende aspecten:
Doel
Het door middel van coaching ondersteunen bij de realisatie van de gewenste (loopbaan)ontwikkeling.
Organisatie
Binnen de trajecten voor persoonlijke en loopbaanontwikkeling staat de individuele begeleiding centraal. Het is belangrijk dat het klikt tussen de begeleider en de opdrachtgever of diens werknemer. In een eerste gesprek worden wensen en behoeften geïnventariseerd. Vervolgens wordt een traject-op-maat uitgewerkt en voorgesteld. Doorgaans omvat een traject 5 tot 15 gesprekken van 1 ½ uur.
Een individueel traject bestaat uit de volgende fasen:
Begeleiding en evaluatie
Bij coaching is er meestal sprake van een 1 op 1 situatie. Coach en gecoachte spreken vooraf met elkaar de evaluatie momenten af en de wijze waarop er teruggekoppeld wordt naar de opdrachtgever. Dit is mede afhankelijk van de duur van het traject.
Aanmelden
Inschrijven kan snel via dit aanmeldformulier, of neem contact met ons op voor meer informatie of maatwerk vragen.
Meer specifiek kan bij coaching worden gedacht aan de volgende aspecten:
- Begeleiding bij het opzetten en uitvoeren van een Persoonlijk OntwikkelingsPlan.
- Leveren van een bijdrage aan loopbaanontwikkeling door behulpzaam te zijn bij het kiezen van een loopbaanrichting, onder meer door sterktes te koppelen aan functie- en taakeisen.
- Functioneren als een persoonlijke coach in geval van stagnatie of problemen.
- Adviseren ten aanzien van opleidingen en trainingen die nodig zijn om doelen te bereiken.
- Begeleiden van reïntegratietrajecten.
- Begeleiding van Werving & Selectieprocedures, gericht op een optimale aansluiting van het “competentie-aanbod” van de kandidaat en de vraag van de organisatie.
Doel
Het door middel van coaching ondersteunen bij de realisatie van de gewenste (loopbaan)ontwikkeling.
Organisatie
Binnen de trajecten voor persoonlijke en loopbaanontwikkeling staat de individuele begeleiding centraal. Het is belangrijk dat het klikt tussen de begeleider en de opdrachtgever of diens werknemer. In een eerste gesprek worden wensen en behoeften geïnventariseerd. Vervolgens wordt een traject-op-maat uitgewerkt en voorgesteld. Doorgaans omvat een traject 5 tot 15 gesprekken van 1 ½ uur.
Een individueel traject bestaat uit de volgende fasen:
- Intake gesprek.
- Acceptatie huidige situatie.
- Zelfanalyse.
- Richting bepalen.
- Opstellen doelen en actieplan.
- Realisatie.
- Evaluatie.
Begeleiding en evaluatie
Bij coaching is er meestal sprake van een 1 op 1 situatie. Coach en gecoachte spreken vooraf met elkaar de evaluatie momenten af en de wijze waarop er teruggekoppeld wordt naar de opdrachtgever. Dit is mede afhankelijk van de duur van het traject.
Aanmelden
Inschrijven kan snel via dit aanmeldformulier, of neem contact met ons op voor meer informatie of maatwerk vragen.
Arbeidsreïntegratie: onderzoek en training
Sinds de invoering van de Wet verbetering Poortwachter worden arbeidsongeschikte werknemers in staat gesteld een actievere rol te spelen als het gaat om hun deelname aan of terugkeer in het arbeidsproces, waarbij zij bijvoorbeeld dienen mee te werken aan het maken, uitvoeren en evalueren van een plan van aanpak en/of een reïntegratieverslag.
In het proces van arbeidsreïntegratie zijn een drietal fasen te onderscheiden:
PONTE is gespecialiseerd in met name de hiervoor genoemde fasen 1 en 2. De fase waarin het vinden van een nieuwe plaats in de arbeidsmarkt centraal staat, wordt meestal uitgevoerd door een gespecialiseerde partnerorganisatie.
Doel
Het diagnosticeren van ontwikkelingsmogelijkheden en –beperkingen bij mensen in relatie tot het arbeidsproces. Het trainen, coachen en begeleiden van mensen met als doel een zinvolle plaats te verwerven in het arbeidsproces.
Doelgroep
Mensen die na een lange(re) periode van afwezigheid (weer opnieuw) aan het arbeidsproces willen gaan deelnemen. Organisatie Indien er in een bepaalde situatie behoefte bestaat aan een objectief beeld van wat iemands sterke en/of beperkende eigenschappen in relatie tot arbeid zijn, dan kan een assessment center uitkomst bieden. In combinatie met werkinteresse-onderzoek beschikt men dan over een schat aan informatie op basis waarvan een zeer gericht advies kan worden gegeven. Zoals bijvoorbeeld het soort werk waarbinnen iemand het beste tot zijn of haar recht komt en aspecten die te maken hebben met iemands verdere loopbaanontwikkeling en de begeleiding daarvan.
In geval van coaching of training (zowel individueel als in groepsverband) vindt per kandidaat altijd een voorbereidingsgesprek plaats, waarbij de beginsituatie, het plan, de doelstelling en werkwijze van de training of het coachingstraject wordt besproken. Aan het einde van het traject is er een afrondend gesprek waarin het eindverslag (in het geval van b.v. een activeringstraining) of het persoonsprofiel (b.v. in het geval van een arbeidsreïntegratietraining) wordt besproken.
Begeleiding
Bij ieder coachings- of traingstraject worden kandidaten continu persoonlijk begeleid en worden differentiatiemogelijkheden aangereikt. Dit alles wordt uitgewerkt in het Persoonlijk Ontwikkelings Plan (POP), dat tijdens het traject definitieve vorm en inhoud krijgt.
Aanmelden
Inschrijven kan snel via dit aanmeldformulier, of neem contact met ons op voor meer informatie of maatwerk vragen.
In het proces van arbeidsreïntegratie zijn een drietal fasen te onderscheiden:
- Het in beeld brengen van de sterke en de belemmerende factoren van een persoon in relatie tot het arbeidsproces: de diagnostische fase.
- Het coachen, aanleren of trainen van (nieuwe) vaardigheden: de trainings- of coachingsfase,
- Het zoeken naar een aangepaste of nieuwe werkplek: de (her)plaatsingsfase.
PONTE is gespecialiseerd in met name de hiervoor genoemde fasen 1 en 2. De fase waarin het vinden van een nieuwe plaats in de arbeidsmarkt centraal staat, wordt meestal uitgevoerd door een gespecialiseerde partnerorganisatie.
Doel
Het diagnosticeren van ontwikkelingsmogelijkheden en –beperkingen bij mensen in relatie tot het arbeidsproces. Het trainen, coachen en begeleiden van mensen met als doel een zinvolle plaats te verwerven in het arbeidsproces.
Doelgroep
Mensen die na een lange(re) periode van afwezigheid (weer opnieuw) aan het arbeidsproces willen gaan deelnemen. Organisatie Indien er in een bepaalde situatie behoefte bestaat aan een objectief beeld van wat iemands sterke en/of beperkende eigenschappen in relatie tot arbeid zijn, dan kan een assessment center uitkomst bieden. In combinatie met werkinteresse-onderzoek beschikt men dan over een schat aan informatie op basis waarvan een zeer gericht advies kan worden gegeven. Zoals bijvoorbeeld het soort werk waarbinnen iemand het beste tot zijn of haar recht komt en aspecten die te maken hebben met iemands verdere loopbaanontwikkeling en de begeleiding daarvan.
In geval van coaching of training (zowel individueel als in groepsverband) vindt per kandidaat altijd een voorbereidingsgesprek plaats, waarbij de beginsituatie, het plan, de doelstelling en werkwijze van de training of het coachingstraject wordt besproken. Aan het einde van het traject is er een afrondend gesprek waarin het eindverslag (in het geval van b.v. een activeringstraining) of het persoonsprofiel (b.v. in het geval van een arbeidsreïntegratietraining) wordt besproken.
Begeleiding
Bij ieder coachings- of traingstraject worden kandidaten continu persoonlijk begeleid en worden differentiatiemogelijkheden aangereikt. Dit alles wordt uitgewerkt in het Persoonlijk Ontwikkelings Plan (POP), dat tijdens het traject definitieve vorm en inhoud krijgt.
Aanmelden
Inschrijven kan snel via dit aanmeldformulier, of neem contact met ons op voor meer informatie of maatwerk vragen.
Hoe mogen we u van dienst zijn?
Met onze in meer dan 25 jaar opgebouwde expertise op het terrein van assessments, opleidingen en trainingen wil PONTE u graag terzijde staan en begeleiden. Ons multidisciplinair team staat altijd voor u klaar! Aarzelt u dan ook niet om vrijblijvend contact met ons op te nemen via onderstaande formulieren. Bellen kan natuurlijk ook, (010) 451 42 72.
PONTE Psychologisch Adviesbureau
Schinkelse Baan 1
2908 LE Capelle aan den IJssel
(010) 451 42 72
[email protected]
Schinkelse Baan 1
2908 LE Capelle aan den IJssel
(010) 451 42 72
[email protected]
©2018 PONTE Psychologisch Adviesbureau