Geef leerlingen ruimte om te discussiëren, creatief te denken en te reflecteren op hun eigen handelen. Prikkel hen met open opdrachten, door anderen te verbazen met hun filosofische insteek en leer ze tegelijkertijd hoe je als hoogbegaafde naar de wereld kijkt en welke impact dat op jezelf heeft met onze methode ´Prikkel´!
Bij de ontwikkeling van onze methode ´Prikkel´ zijn wij uitgegaan van de kenmerken en eigenschappen die bij hoogbegaafdheid veelvuldig voorkomen, zoals bijvoorbeeld creatief denken, grote autonomiebehoefte, perfectionisme, kritisch denken, diepgaande interesses, groot rechtvaardigheidsgevoel en hoogsensitiviteit. Met ´Prikkel´ beantwoorden we aan de onderwijsbehoeften die uit deze kenmerken voortvloeien. Het gaat immers niet alleen om cognitieve uitdaging als we deze leerlingen willen helpen in hun ontwikkeling, maar vaak juist om deze kenmerken waar zij tegenaan lopen. De lessen van Prikkel en de werkvormen en opdrachten die het bevat, geven een impuls aan de begeleiding die je als leerkracht kunt geven om deze leerlingen nog beter te zien zoals ze zijn en hen verder te kunnen helpen groeien. De herkenning die de leerlingen tijdens deze lessen ervaren en de opluchting om eens te kunnen praten over onderwerpen waar normaliter geen tijd voor is, helpt hen echt in het vertrouwen te mogen zijn wie ze zijn!
´Prikkel´ is een reeks van lessencycli van steeds 4 weken rondom een bepaald thema. Elke cyclus is opgebouwd uit de volgende lessen:
Een voorbeeld van een thema uit Prikkel is het blok ´Sport´:
Les 1: De leerlingen moeten in groepjes argumenten voor én tegen bedenken bij de volgende stelling: Er is te weinig aandacht voor gehandicaptensport op de televisie.
Les 2: Kringgesprek met de focus op perfectionisme rondom de stelling ´Winnen is belangrijker dan meedoen´. Naast het gesprek over sport en eigen ervaringen, wordt de koppeling met school gemaakt. Moet je altijd beste zijn? Wil je wel/niet het hoogste cijfer en waarom? Wanneer kun je tevreden zijn? Wanneer kunnen anderen tevreden zijn? Wanneer ben je trots op jezelf?
Les 3: Out of the box denken: Kies twee sporten uit en combineer deze tot een nieuwe sport! Na het bedenken van een naam, de spelregels en waarom mensen deze sport zouden moeten doen, houdt elk tweetal een pitch voor de groep.
Les 4: De leerlingen bekijken een video van het Nederlands handbalteam over wilskracht en teamplay. Daarna vult elke leerling het werkblad voor zichzelf in, waarbij zij bij vier prijsbekers het volgende invullen:
Wil je Prikkel uitproberen bij jou in de plusklas? Prikkel maakt onderdeel uit van ons complete plusklasprogramma en hiervan is vrijblijvend een demo-account aan te vragen. Prikkel is als losse module verkrijgbaar, zodat jij en je leerlingen met een eigen account op onze digitale leeromgeving kunnen inloggen en bij al het materiaal van Prikkel kunnen komen. Neem contact op met info@ponte.nl of bel 010 - 451 42 72 voor alle mogelijkheden.
Bij de ontwikkeling van onze methode ´Prikkel´ zijn wij uitgegaan van de kenmerken en eigenschappen die bij hoogbegaafdheid veelvuldig voorkomen, zoals bijvoorbeeld creatief denken, grote autonomiebehoefte, perfectionisme, kritisch denken, diepgaande interesses, groot rechtvaardigheidsgevoel en hoogsensitiviteit. Met ´Prikkel´ beantwoorden we aan de onderwijsbehoeften die uit deze kenmerken voortvloeien. Het gaat immers niet alleen om cognitieve uitdaging als we deze leerlingen willen helpen in hun ontwikkeling, maar vaak juist om deze kenmerken waar zij tegenaan lopen. De lessen van Prikkel en de werkvormen en opdrachten die het bevat, geven een impuls aan de begeleiding die je als leerkracht kunt geven om deze leerlingen nog beter te zien zoals ze zijn en hen verder te kunnen helpen groeien. De herkenning die de leerlingen tijdens deze lessen ervaren en de opluchting om eens te kunnen praten over onderwerpen waar normaliter geen tijd voor is, helpt hen echt in het vertrouwen te mogen zijn wie ze zijn!
´Prikkel´ is een reeks van lessencycli van steeds 4 weken rondom een bepaald thema. Elke cyclus is opgebouwd uit de volgende lessen:
- Les 1: Kritisch denken
Een prikkelende stelling voorafgaand aan de les wordt als huiswerk meegegeven, zodat de leerling al voor de les aan het denken wordt gezet. In de les komen zij met argumenten en gaan zij hierover met elkaar in gesprek in verschillende werkvormen, zoals: lagerhuisdebat, touwdiscussie, stellingenspel etc. - Les 2: Sociaal-emotioneel
Middels een situatie passend bij het thema van de cyclus wordt gekeken welk effect het gedrag van anderen op een leerling of op jezelf heeft. In deze les wordt gepraat over gevoelens en (h)erkenning en wordt er gereflecteerd op situaties en gedrag aan de hand van bijvoorbeeld het g-schema of met helpende gedachte- kaartjes. - Les 3: Creatief denken
Een nieuw idee uitwerken, een oplossing voor een bepaald probleem ontwerpen, een vreemde situatie of een filosofische vraag… Werkelijk alles kan een aanknopingspunt zijn om eens ´out of the box´ te denken. Gegarandeerd een heel serieuze, diepgaande les of juist een les met heel veel humor! - Les 4: Portfolio
In deze les staat zelfreflectie, mindset en zelfbeeld centraal: even stilstaan bij je eigen groei. Wat heb je al bereikt en wat wil je nog bereiken? Maar ook stilstaan bij de dingen waar je trots op mag zijn! Elke vierde les van elk thema bevat een werkblad dat de leerlingen individueel invullen en in een portfoliomap kunnen bewaren.
Een voorbeeld van een thema uit Prikkel is het blok ´Sport´:
Les 1: De leerlingen moeten in groepjes argumenten voor én tegen bedenken bij de volgende stelling: Er is te weinig aandacht voor gehandicaptensport op de televisie.
Les 2: Kringgesprek met de focus op perfectionisme rondom de stelling ´Winnen is belangrijker dan meedoen´. Naast het gesprek over sport en eigen ervaringen, wordt de koppeling met school gemaakt. Moet je altijd beste zijn? Wil je wel/niet het hoogste cijfer en waarom? Wanneer kun je tevreden zijn? Wanneer kunnen anderen tevreden zijn? Wanneer ben je trots op jezelf?
Les 3: Out of the box denken: Kies twee sporten uit en combineer deze tot een nieuwe sport! Na het bedenken van een naam, de spelregels en waarom mensen deze sport zouden moeten doen, houdt elk tweetal een pitch voor de groep.
Les 4: De leerlingen bekijken een video van het Nederlands handbalteam over wilskracht en teamplay. Daarna vult elke leerling het werkblad voor zichzelf in, waarbij zij bij vier prijsbekers het volgende invullen:
- Wat is mijn kracht in het team?
- Dit zou ik nog willen trainen/oefenen…
- Dit vind ik belangrijk in mijn team…
- Dit wil ik niet in mijn team…
Wil je Prikkel uitproberen bij jou in de plusklas? Prikkel maakt onderdeel uit van ons complete plusklasprogramma en hiervan is vrijblijvend een demo-account aan te vragen. Prikkel is als losse module verkrijgbaar, zodat jij en je leerlingen met een eigen account op onze digitale leeromgeving kunnen inloggen en bij al het materiaal van Prikkel kunnen komen. Neem contact op met info@ponte.nl of bel 010 - 451 42 72 voor alle mogelijkheden.